Alla inlägg under november 2008

Av Annika - 30 november 2008 22:17


Så här sista dagen i november kan det ju även vara lämpligt att avsluta den lilla undersökningen om vad ni tror om hällristningar.


38,5% tror att det är budskap som kan vara viktiga

38,5% tror att det kan finnas dolda krafter i dom

15,4% tror att det är forntida konstverk

7,7% tror att det är bronsålderns graffiti


Det blev en klar majoritet för att hällristningarna har betydelse.

Vilket gör det ännu sorgligare att dom håller på att försvinna. Tänk, vad vi moderna människor kan ställa till med lite miljögifter....


Annika - som önskar att ristningarna kunde prata. Fast det gör dom ju, vi har bara lite svårt att förstå språket.



Så vad säger den här ristningen? Egentligen?

70 skålgropar, från botten av hällen till toppen.

Inte långt från Brudparet.

Vad betyder dom? Är siffran 70 helig?




Av Annika - 30 november 2008 18:58


Och så var det dags.....! 

 


Här är alla lapparna - ett namn på varje lapp. 


 


Drar första vinnaren.....som är......


  

MARIE! Grattis!

Och så tar vi en till i högen:



 Och vinnaren blev.....



 INGA-LENA! Stort Grattis till dig också! 

 


 Böckerna ligger här och skall snart vara i era händer.

Marie, hör av dig. Har inte din adress!


Annika - som tackar alla som deltog. Det kommer flera tävlingar så småningom.

Av Annika - 30 november 2008 17:25


Tog en långpromenad runt i Botaniska och överraskades av regnet. Kom på att jag glömt paraplyet hemma. Shit! Kom sedan på att det var himla skönt att gå där i duggregnet ändå. Inte en människa syntes till - bara jag, träden och regnet.....nästan lite trolskt.


Tog en sväng runt julmarknaden och inhandlade handstöpta ljus till adventsljusstaken. Precis när jag kom innanför dörren ringde min son och frågade om jag ville ut och gå. Puh!!! "Jo...okej, då....men jag måste äta först!"


Så vi träffades och åt på TinTin på Linnégatan.

Tog en kaffe och lussekatt efteråt.

Sedan blev det mörkt.

Och sedan blev jag trött. (Fniss)

 Så min son strosade iväg i duggregnet och mörkret själv......

 


  .....medan jag tog en tur ner i källaren. Det här är min skrubb.

Och nånstans där inne finns julsakerna....


 


Den här lite annorlunda adventsljusstaken har jag använt de senaste åren. Visserligen ingen mossa, men jag gillade "stubben". Så den får hänga med några år till.

 


Julsakerna frambringar alltid minnen, tycker jag. Jag har blandat nyinköpt med gammalt. Och väldigt gammalt :)


De här silvriga tomtarna passade så bra till mitt silvriga kök. De köpte jag billigt i någon "skräpaffär" för några år sedan.

"Häng-tomtarna" tycker jag är så gulliga, de hittade jag i en liten affär i Stockholm. Har massor av dom och dom hänger lite överallt :)


 


 Den här filuren är väldigt, väldigt gammal och har hängt med sedan jag var barn. Jag tror mamma hade den sedan hon var barn. Honom slänger jag aldrig!


Annika - färdigdekorerad och färdigfikad

Av Annika - 30 november 2008 10:15


Vaknade sju och insåg att jag kunde sova lite till. Om jag somnar om så där på morgonen kan jag sova hur länge som helst. Och nu när det är mörkt och jag inte måste gå upp....ja, då vänder jag på dygnet totalt!


Idag har jag inga planer alls, förutom att ta fram adventssakerna givetvis. Och så måste jag försöka göra klart den där synopsisen som Bonniers ville ha.


Det blir nog ett besök på gymet, kanske. Eller en promenad om regnet håller sig borta.


Ikväll kl. 18.00 ska jag dra vinnarna, så "tune in"!


Annika - som ska bära iväg en hög med böcker till posten, sedan har jag skickat alla....

Av Annika - 29 november 2008 21:46


I morgon vinner två personer var sin bok - "Kvinnan i Klippan".

Nu är sista chansen att delta!

Kanske en bra julklapp till någon?
Så passa på!


Lägg in en kommentar så deltar du i dragningen.


Annika - som håller tummarna FÖR ER ALLA! :)








Av Annika - 29 november 2008 18:40


Min mail har havererat igen.

Sådär sjunde gången på två veckor.


SURFTOWN: "I AM FED UP!"



Annika - Fed up! Cheesed off! Pissed off! Fucked up!

Av Annika - 29 november 2008 16:49



Och så var det dags igen!


I de f d gamla arbetarkvarteren i Göteborg - Haga - anordnas det julmarknad första, andra och tredje advent. Och det är så in i bomben mysigt och trevligt :)



Det kommer MASSOR med folk. På vissa ställen var det svårt att komma förbi. Men det här är inget mot vad det blir nästa helg. Och nästa :)

Här "fastnade" jag mellan två stånd....

 


 Tomteparaden :)

 


 


Och här kommer den livs levande paraden, vår egen Götebosska stolthet: Göta Lejon. Den här ungdomsorkestern, som bildades 1962, reser över hela världen och uppträder!


De senaste fem vintrarna har jag stått på Haga julmarknad och sålt hantverk för Världen i Våra Händer. Vi brukade ta in uppemot 10.000:- per helg. Helt fantastiskt. Och pengarna gick direkt till fattiga indianbarn.


Nu tänkte jag pröva lyckan nästkommande två helger och se om jag kan stå här och sälja min bok. (Om vädergudarna är med mig.) Världen i Våra Händer skulle också medverka och förhoppningsvis kan vi stå bredvid varandra.



Annika - som tillbringat tre timmar med att skicka ut böcker till alla som förbeställt. Puh! :) :)

Av Annika - 29 november 2008 09:42

 


I Göteborgs-Tidningen igår presenteras allvarliga mobbnings-och jämnställdhetsproblem i skolan: killar får inte bli lucior!! "..det är unkna traditioner från de vuxnas avlägsna 50-tal som fortfarande råder när en lucia skall utses. En skandal som bara väntar på att avslöjas i hela sin otäcka omfattning." (Citerat från GT)


En gång om året fick/får alla tjejer i skolan vara i centrum. De är showens medelpunkt medan killarna får stå i bagkrunden med strutar. Men nä, så får det inte vara för då kan killarna bli ledsna! (Och där rök vår enda tjejerna-i-fokus-dag!)


Sankta Lucia är ett katolskt helgon. Av kvinnlig art. Men okej, låt oss i jämnställdhetens namn göra om henne till man!! (Fattar ni vad andra länder måste skratta åt oss!)



(Här börjar ironin):

Och i så fall måste jag få lägga in mitt veto. Varför skall Jesus alltid vara en man??! Det är fruktansvärt kränkande för oss kvinnor! Han har spelat huvudrollen i våra religiösa traditioner i mer än tusen år så nu är det väl dags att vi hänger en kvinna på korset istället?!

I jämnställdhetens namn.


Förresten - gör om alla lärjungarna också.

Gör om Petrus till Petra!

Gör om Judas till Judith!

 Låt en hel grupp med kvinnor ströva runt på Jerusalems gator istället, följande sin kvinnliga ledare.

Jag hoppas verkligen att någon tar tag i "....dessa unkna tvåtusenåriga traditioner....!"

(Här slutar ironin)


Och JA, jag är 50-talist och så där unken är JAG. För jag tycker att Lucia ska vara en kvinna. :)


Annika - som just visade all min konservatism och inskränkthet (Ler)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards