Alla inlägg under december 2008

Av Annika - 31 december 2008 18:15


Varje år de senaste 15 åren (!!) har jag och min kompis Vivi firat nyår ihop. Vi har varit ute på klubbar och på restauranger, gått på gemensamma fester och bjudit hem varandra på nyårssupé. Men i år blev det lite annorlunda.


Vivis mamma har varit sjuk hela julen och därför ville Vivi ta det lugnt ikväll och bara vila. Helt förståeligt!! Så istället tog vi en tidig nyårsfirning!


Vi träffades nere i stan för en fika. Därefter vandrade vi ner till Lilla Bommens kaj vid Operan för att se på GP-fyrverkeriet. Det var PACKAT med folk - men det var värt det! Helt fantastiskt vackert. 



 


  

  

Och med detta bombardemang av raketer och vackra färger önskar jag er alla


ETT GOTT NYTT ÅR!


Tack för att ni besöker min blogg.

Tack för att ni vill läsa mina små tankar och upplevelser.

Tack för att ni finns....

Jag hoppas ni alla får ett helt underbart 2009!


Annika - som nu ska laga till min egna lilla nyårssupé

Av Annika - 31 december 2008 09:49


Så börjar den sista, skälvande dagen av 2008.

När vi går mot slutet av ett år får jag alltid panik.

Ett helt ÅR har gått - och jag har inte gjort NÅGONTING!


Så där tänker jag alltid. Och sedan sätter jag mig ner och funderar på vad jag gjort.


Jag har åkt runt och visat min film på festivaler och på biografer. Filmvisningen på bion i Göteborg med massor av släkt och vänner var helt underbar. Etnografiska muséet var också speciellt.


Jag har träffat massor med härliga människor när jag varit runt och föreläst i hela Sverige - från Ystad till Umeå.


Och jag har skapat Minya. Eller rättare sagt så valde hon att bli skapad. Ett helt år - nästan - med en underbar människa/sagofigur som står för kärlek och godhet. Och så fick jag ut en bok till....


Jag har haft SÅ roligt med bronsåldersexpertisen från Tanum. Tänk vilka förmåner jag fått genom all personlig guidning.


Jag började ett samarbete med Bonniers som jag tror kommer att bli jätteintressant.


Visst har jag väl gjort "någonting"? Kanske mer än vad många gör i en livstid!


När jag åt lunch innan jul med min kompis Marie, fick jag henne att börja gråta över maten. (Sorry, Marie! Haha) Ibland säger jag saker som tydligen går rätt in i själen. Både Marie och jag är "hjälpare", vi vill skapa förändringar i samhället och bland människor. Men av och till kommer tvivlet: "Spelar det någon roll??! Vad gör det för skillnad??!"


Det är då jag kan få ett mail. Eller ett telefonsamtal. Någon tackar, någon säger att dom förändrat hela sitt liv beroende på mina böcker, en kurs, en föreläsning. Rätt som det är skriver någon att dom sett vår film och slutat exploatera ursprungsfolkens andlighet. Det är ju DÅ det är värt det. Så dum jag kan vara....det är ALLTID värt det!


Vi sår de där fröna. Vi slänger ut dom, runtomkring oss.

Men vi får inte alltid vara där för att se dom växa.

En dag kanske vi kommer tillbaka, eller så är det någon som påminner oss. En dag ser vi att det står ett stort, friskt, grönskande träd där vi sådde våra frön.

Eller en hel skog full av liv.


Och det måste vi alltid hålla i minnet.....

...det växer även om vi inte ser det!


Annika - som minns 2008 som ett härligt år!







Av Annika - 30 december 2008 17:40

 


 Idag blev det "Australia" på bio.

Efter den första tredjedelen tyckte jag WOW!! Vilken film! Då hade jag redan snyftat flera gånger. (Jag gråter alltid på sorgliga filmer).


Men sedan gick det stadigt utför!! Det blev så fruktansvärt sliskigt amerikanskt, överromantiskt, förutsägbart, storvulet och....tja, bara TOO MUCH! Så där som vissa amerikanska filmer är. Tacka vet jag engelska filmer, dom har ju också känsla men med STIL! Det här fixade jag inte, det blir nästan komiskt när det blir så där överdramatiserat.


Jag hade ju - idiotisk som jag är! - hoppats att det skulle vara en rejäl ögonöppnare för hur aboriginerna behandlats. Okej, den delen fanns väl där, men försvann mellan hjältegloriorna som en nål i en höstack! Återigen blev ursprungsfolken en romantisk New Age dröm i ett Hollywood spektakel. Jag har sett det hända så många gånger tidigare! Nä, "not my cup of tea". (Förutom naturbilderna. Jättevackert!)


Amerikanarna får banne mej inte RÖRA vid mitt filmmanus. Se så det blir. (Skratt)



Det som jag vill visa er, som är trevligt tycker jag, det är Biopalatset på Kungstorget i Göteborg. När man skulle bygga bion hittade man den gamla stadsmuren, byggd på 1680-talet. Och för en gångs skull bevarade man det mesta av det man hittade!


Så här ser det ut nere vid toaletterna:



Annika - som just kom hem och hittade "I LOVE YOU" över hela min bil. (Skratt)

Av Annika - 30 december 2008 12:46


Men GUD, jag tittade just ut efter att ha suttit hela förmiddagen och letat mjukvara till mitt manusskrivande. Och efter att ha ätit "brunch".


Och jag har fått ett hjärta TILL!!

 

  

Woooeeeehhh......!

En hemlig beundrare?

Ett budskap från "aliens"?

En bloggläsare??

(Visserligen har en P-lisa gnuggat fram min parkeringslapp, men att P-lisor/nissar gör hjärtan har jag inte hört talas om.....)


Mer hemliga meddelanden! Mer! Mer!

Skynda er, det töar ju för katten.....!!


Annika - åh, älskar mysterier! :)


Av Annika - 30 december 2008 10:48


Jag har definierat mina "småkryp" och därtill hörande märkliga sysselsättningar :) När något håller på att födas och jag försöker trycka in det igen blir det....härdsmälta! Som i februari, när Minya bara ville ut. Då finns det inget att göra än att "hänga på".


Just nu måste jag börja förverkliga mina två drömmar för 2009. Måste!

Boken är ingen idé att börja på innan diskussionen med Bonniers. Det kan bli ogjort arbete. Återstår då filmmanuset. Varför vänta tills i morgon med det du kunde gjort igår?!


Av proffsen i England fick jag uppmaningen att läsa bra filmmanus för att lära mig. Och så fick jag en länk http://www.imsdb.com/, där man hittar manus till en massa kända filmer. Nu har jag LÄST Robin Hood. (Skratt) (Oj, så många scener som inte var med i filmen!)


Sedan har jag haft trevliga maildiskussioner med etablerade regissörer och manusförfattare här i Svedala, varav en av dom t o m har en agent i USA! De har hjälpt mig med några frågor. Tusen tack, killar!! När man är totalt nybörjare som jag dyker det upp hundratals frågor och värre kommer det att bli. Suck!


I natt försökte jag punkta upp de olika scenerna i boken. Det är så svårt att skriva manus, där man inte kan "berätta" om folks bakgrund, tankar, känslor - utan allt måste förklaras i bild. Men det här är en riktig utmaning och jag älskar ju utmaningar.


Soooo...."here we go!"


Annika - som ska på bio snart. Man måste ju SE på film också för att lära sig....:)

Av Annika - 30 december 2008 09:33


Idag är det VITT här i Göteborg. Vad fint! Men det är bara -1, så vi får väl se hur länge det ligger.


Kom ni ihåg att jag skrev att jag fått ett lustigt meddelande på min vindruta häromdagen? Det gick ju bort....av naturliga skäl, så att säga.


Men idag var det tillbaka igen! Ett annat meddelande.
Alla andra bilarna är orörda...så nu börjar det nästan bli konstigt.


Fast vad kan man säga, när man får sådana här fina budskap:

 


 Annika - som tackar för hjärtat! Ös på med mer meddelanden!

Av Annika - 29 december 2008 20:19


Vill ni se den FULASTE julgran som någonsin funnits?!!

Så superful! :)


 


Den blinkar också, med pulserande ljus....


 


Jag fick den av min son för några år sedan, just för att den var så megaful!

Jag bara älskar den. Kommer aldrig att göra mig av med den. Det finns tillfällen då fulhet blir "kitchigt", som det heter. (Köpt på IKEA).


Men i år fick jag bara FINA och SÖTA julklappar av min son.....

 


....t ex Lilla Skutt. Här läser han min blogg :)

 


Lilla Skutt har blivit kompis med Roombie. Här är de på utflykt tillsammans!


FATTAR NI hur sabla uttråkad jag ÄR?!


När man sätter en leksakskanin på en dammsugarrobot och tittar på hur dom åker runt i lägenheten, då är det snudd på total härdsmälta!


Jag är bara så "fed up"....äta, sova, se på TV, sova, äta, se på TV, sova, äta....sätta igång Roombie....se på TV.


Gillar inte ledighet.

Arbetslöshet är helt okej, men ledighet mer än en vecka är pest.

I morgon ska jag ta mig katten förverkliga någon av mina ouppnåeliga drömmar .....så jag får något gjort den här veckan! (Ler)


Annika - med småkryp i hela kroppen....(uurk, vad äckligt det lät!)


Av Annika - 29 december 2008 17:44


Idag lyckades jag och Susanna äntligen få ihop det - rätt plats, rätt tid och rätt café. (Ler)


Vi träffades på Café Kosmos på Västra Hamngatan - proppat med folk och så mycket sorl att jag knappt hörde vad hon sa. Vet inte om det är åldern....men jag vill kunna prata i lugn och ro när jag är ute och fikar.


Stackars Susanna har haft en helvetes höst där ALLT gått fel. Är det inte konstigt? När saker och ting börjar trassla så är det som om det bara fortsätter och fortsätter. Å andra sidan är det likadant när det väl funkar...då är man verkligen "in the flow".


Jag tog en promenad både fram och tillbaka till stan (tar c:a en timme) och det var SÅ SKÖNT! Den här kylan, den friska luften, ingen vind....wow, härligt! Vi Göteborgare är så vana vid stormar, dimma, slask och duggregn att vi blir alldeles till oss när det är vindstilla med blå himmel. (Skratt)


Annika - som äntligen ätit upp alla resterna av julmaten...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Skapa flashcards