Alla inlägg under oktober 2009

Av Annika - 31 oktober 2009 16:48


Tjolöholms slott söder om Kungsbacka - familjen Dicksons pampiga byggnad - lockar alltid till promenader och god mat.


  


Här har slottet vilat i 105 år - byggt i vacker Tudor stil eftersom familjen Dickson kom från England. Stenarna slottet är byggt av kommer från Skottland och inredningen från varuhuset Liberty i London.  


Men redan 1231 fanns ett slott just på denna kulle. Thiulfö hette det och tillhörde då kungen av Danmark.


  


Dezi och jag började med en utmärkt middag i den mysiga storstugan.


  


Givetvis slank det ner kaffe och kakor också :)


Sedan tog vi en lång promenad runt ägorna. Havet låg så stilla och var spegelblankt inne i viken.



  


Dezi fick en släng av "Gustaf Adolf"-hybris.

 "HÄR ska staden ligga!" ska Gurre ha sagt när han grundade Göteborg, varpå han pekade ut Göteborgs placering.

Häftigt att vara kung och bara kunna peka - så blir det en stad!!


Nu är jag hemma igen och tänkte ta ett par timmar vid skrivbordet. Har en del administrativa saker jag vill ha klart innan vi åker till England.


Annika - FEM dagar kvar tills vi åker....

Av Annika - 31 oktober 2009 16:39


Oj, så längesedan vi sågs.

Alltså - sågs "på riktigt".

Det har gått mer än 14 år.


Inte för att jag behöver berätta för er vad som hänt sedan sist.

Men ibland gör jag det i alla fall.

Man vet ju inte - kanske ni HAR missat något.

(Nä, mamma, jag vet att du inte missar mycket! Flört )


Jag vill att ni ska veta att alla mår bra och är friska och har fått stanna kvar här på jorden.

Vi tycker det är skönt - att dom får stanna här så länge som möjligt.

När dom väl kommer över till er vet jag att dom blir väl omhändertagna där också.


Nu när hösten är så vacker och färgerna sprakar lägger jag ned ett hjärta eller tänder ett ljus för er - och alla ni andra som ligger i graven: min morfar och farfar, min dödfödda bror, min mormor, min faster och alla de andra.

Tack för allt ni gav under livet. Vi tänker på er! Men det vet ni väl redan :)


  

Dezi rendar bort ogräs från mammas grav (ovan) och tänder ett ljus hos sin morfar (nedan)

 

Annika - en stillhetens tanke....och många minnen

 


Av Annika - 31 oktober 2009 09:46


  


Så var det dags för pumpor och spöken och stearinljus igen.


Halloween är en gammal Keltisk högtid som t ex irländare tog med sig till USA. Nu har den gjort ett varv runt världen och kommit tillbaka till Europa. Visserligen med annorlunda ritualer, men ändå...


Jag har faktiskt inga pumpor i beredskap.

Men jag ska träffa Dezi och sedan ska vi åka till kyrkogården.


See you later


Annika - med droppande hår....letar efter hårtorken

Av Annika - 30 oktober 2009 21:11


  


Nicole Kidman har "bitit den hand som fött henne", berättar Göteborgs-Tidningen.


Hon har varit goodwillambassadör för FN:s kvinnofond i mer än tre år och kämpar nu mot kvinnolvåld och övergrepp runt om i världen. I fredags stod hon inför amerikanska kongressen och vittnade om dom tragedier som försigår runt om i världen.


MEN - hon gav även Hollywood en rejäl känga då hon anklagade filmbranschen för att understödja våld mot kvinnor, framförallt genom att framställa kvinnor som svaga sexobjekt samt nästintill glorifiera våld mot kvinnor.


"Jag kan inte vara ansvarig för hela Hollywood, men jag kan sannerligen vara ansvarig för min egen karriär!" sa Nicole som systematiskt tackar nej till denna typ av roller.


HÄRLIGT med kändisar som visar civilcourage och säger "enough is enough"

Härligt med ALLA människor som visar civilcourage!


Annika - som tycker att vi måste våga stå för våra värderingar. Även när det gör ont!

Av Annika - 30 oktober 2009 16:49


Idag fick jag ett plötsligt och oförväntat jobb. På TISDAG!

Inte mycket tid till planering här, inte.

Anledningen att jag tog jobbet med så kort varsel är att det bara är två timmar och i Onsala, som ligger ett par mil söder om Göteborg. Denna gång är det Banverket som behöver lite inspiration och GLÄDJE.


Nu måste jag tillbringa helgen med att planera. Och kopiera. D v s i morgon, lördag, för på söndag har jag ett lunchmöte.


Pratade med Antonie, filmtjejen i Stockholm, som jobbar hårt med att få fart på vår film. Vi har lite planer om en ursprungsfolksdag i Stockholm till våren. Diskuterar vilt. Det här kommer nog att funka!


Planerade nästa möte för "Heal the World" utanför Höör 16 - 17 november. Får väl sova över där nere eftersom det är mer än 60 mil att köra. Nya medlemmar i gruppen. Kan bli spännande!


Måste förbereda för Londonresan. Hur marknadsför vi filmen? Det är sista helgen innan jag åker. Vart tog tiden vägen? Help!


Folke och jag har börjat fila på min presentationsfilm om mig själv så jag behöver planera, hitta ledord, göra en kort synopsis, bestämma var vi ska filma m.m När ska jag göra DET?


Fick mail idag från en fotostudio som undrade om dom fick använda mig som modell för deras "portfolio" om jag därmed fick fotona gratis? Det tackade jag "ja" till, alltid bra att ha till MIN...host, host...."portfolio." Måste bestämma tid för fotograferingen.


Behöver ta mig samman igen och fixa det där med LA Police Department också SkrikandesRynkar på näsan


Varför känns det som jag inte är ledig??


Annika - förstår inte varför det alltid blir så MYCKET

 

 

Av Annika - 30 oktober 2009 16:39


Det blidde ingen prästhäst (tiden bara försvann!)

Men det blidde ett torp. Skrattande


  


  


Göran tog mig till ett välbevarat gammalt torp inne i Kungsbacka - något som vi kan använda för vår kommande film. Så här såg det nog ut på "Den farliga mannens" tid.


Vårt möte var snabbt och effektivt.

16 januari 2010 brakar det loss!
Då ska vi ha ett STORT möte, bjuda in massor med folk från kommunen, tidningar, kulturföreningar och givetvis släktingar till "Den farliga mannen". Jag får äran att presentera projektet, sedan får Folke och Göran prata tillsammans med några släktingar och helst - om möjligt - någon från Kungsbacka kommun. Därefter blir det filmvisning - den DVD vi redan sammanställt - och till sist kaffe. KYRKkaffe :)


Mötet skall vara i Vallda kyrka och TÄNK, jag som alltid velat prata i en kyrka!!
(Fråga mig inte varför eftersom jag inte är religiös, men det ekar så fint i kyrkan. Och så är det så PAMPIGT)

Tänk att även DEN drömmen gick i uppfyllelse.


Och sedan ska vi gå runt med håven. Pengahåven.

Så HOPPAS vi få ihop pengar till att åtminstone göra en pilotfilm.


Jag fick i uppgift att skriva inbjudan.

Men det får jag ta när jag kommer hem från England.


Annika - villgörafilm, villgörafilm, villgörafilm!!!!

Av Annika - 30 oktober 2009 12:55



  



1) Stena Lines båt (kunde ju varit en annan båt - därmed måste den kombineras med.....

2) .....en spårvagn (kunde ju varit Norrköping men inte kombinerat med Stena Line)

3) Man känner igen Masthuggstorget


Annika - äter lunch, dricker kaffe och skall strax till kyrkan. Nästan. I alla fall till prästen

 

 

Av Annika - 30 oktober 2009 09:11


  


Oj, vart tog den här veckan vägen?

Min lediga vecka...

(Fast den kändes inte så "ledig", det var SÅ mycket jag skulle göra...)


Vad ska jag göra idag?


Jag ska promenera bort till sömmerskan som lagt upp mina byxor.

(Jag är urdålig på att sy! Pinsamt dålig! Dessutom tycker jag det är pesttråkigt).


Klockan två skall jag vara nere i Vallda för ett möte med Kyrkoherden. Vi ska diskutera hur vi går vidare med Vallda-filmen. Dessutom ska jag få se hans nyinköpta häst, som finns 3 km därifrån. En riktig prästhäst, tydligen. Hehe.

DET ska bli kul :)


Jag tror jag behöver komma ut i naturen och jorda mig.

Allt har snurrat så fort och så mycket och jag åkte med i den där torktumlaren - trots att jag faktiskt försökt sitta ute i skogen en hel del. När man rusar runt i ekorrhjulet känner man hur navelsträngen till Moder Jord blir längre och längre och till slut kan den slitas av - om man inte aktar sig!


Annika - jordar mig med en kopp kaffe till att börja med

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Skapa flashcards