Alla inlägg den 25 juni 2010

Av Annika - 25 juni 2010 16:40


Dezi och jag beslöt oss för att åka till Slottsskogen för en picknick.

Midsommarstången stog ju redan på plats, så vi förväntade oss dans och musik.


  


Här sitter vi (med kritvita ben) och äter jordgubbar och dricker kaffe.

D v s efter att ha ätit lax, kyckling och potatissallad.

Skönt, var det. Och massor med folk.

Men ingen musik.

Ingen dans.

Ingenting.


När klockan var halv fyra tröttnade vi och drog hemåt.

När vi åkte därifrån kom alla bilar åkandes EMOT oss.

Hmm.....vi kanske var för tidiga? Eller?


En midsommarafton utan små grodorna - kommer jag att överleva detta trauma??

  

Äh, jag kan ju titta på den där You Tube videon igen.

  


Annika - ännu en midsommarafton över....

 

Av Annika - 25 juni 2010 11:01


Det här underbara fotot påminner mig om forntida traditioner.


Bronsåldersmänniskorna trodde på en solhäst, som drog upp solen på himlen varje dag och på kvällen lämnade över till den "nattarbetande" hästen, som förde solen ner till underjorden över natten.


Vissa hällristningar visar att folket även trodde att kvinnor baxade upp solen på sin högsta punkt. (Kvinnorna kan väl ha varit prästinnor el. gudinnor.)


Eller kanske var det bara ett litet barn som drog upp solen på himlavalvet.

Vem vet :)


  

Källa


Av Annika - 25 juni 2010 09:50


Hoppas ni får en härlig midsommar.


Solen lyser faktiskt här! Hrm, nej, det gör det inte. Jooo, det gör den. Nej, det gör den inte - jo - nej - jo - nej (hör ni, alldeles typisk midsommar, alltså!)


IKEA i Tyskland gjorde en reklamfilm inför midsommarförsäljningen för att visa hur vi svenskar firar midsommar. Men filmen blev stoppad av IKEAS huvudkontor. Synd. Ha ha!


Sorry, har försökt att "bädda in den", men det funkade inte.

Så jag får använda mig av länken:


http://www.youtube.com/watch?v=8I5BGsK5ZAU

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2010
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Skapa flashcards