Direktlänk till inlägg 16 januari 2009

Resor till Minyas hembygd

Av Annika - 16 januari 2009 10:21


  


Nu har jag fått vårprogrammet från Wäxthuset i Växjö.

Och där finns det två inslag om "Kvinnan i Klippan."


Dels ska jag komma dit och hålla föredrag 24 mars - som ni ser.

Och dels ska vi ordna en weekendresa till Tanum och titta på den riktiga Minya :), d v s hällristningen.


Det ska bli SÅ spännande! Och nu har jag satt igång mina små grå järnceller för att planera resan. Om allt går som jag hoppas ska "Skjöld", d v s Benjamin, få göra en offerceremoni till Oden. Vi kommer att offra i den lilla sjön som var så helig för våra förfäder. Vid utgrävningar hittade man nämligen massor med offergåvor.


Vi ska också titta på Skjöld och Minyas gravar och på alla dom fantastiska hällristningarna. Och givetvis hoppas jag ha Lasse som ciceron - han har ju en oslagbar kunskap om ristningarna och bronsåldern.


Jag tänkte att vi även skulle tillbringa tid på Bohus Malmön där Minya levde enligt boken. Och där det finns tolv bronsåldersgravar på fyra kvadratkm. Jag undrar SÅ vad ön hade för betydelse för 3000 år sedan. Jag tror att den var mycket helig för våra förfäder.


Vi åker iväg 9 - 10 maj.

Då är det fullmåne.

SÅ speciellt och SÅ spännande.

Vem som helst kan hänga på, så tag gärna kontakt med Wäxthuset om ni bor i närheten och vill följa med.

(Fler resor kommer att ordnas - dock ej med fullmåne....) 


Annika - som hoppas de här resorna blir lika spännande som Svarta Katten-resorna till Omberg




 
 
Ingen bild

Agneta i Kalmar

16 januari 2009 14:33

Låter jätte spännande. Den helgen måste jag boka in.
Ha en jätte bra helg, vi sticker till stugan för att få en myshelg. / Agneta

 
Ingen bild

Annika

16 januari 2009 16:53

Åh, så kul om du följer med. Du kan ju komma hit några dagar innan så vi hinner umgås :)

Dessutom tycks ju resorna bli lite extra spännande när du är med. Haha :)

Glömmer aldrig resan till Omberg!


Ha en underbar myshelg. I kylan. Brrrrr...


Kram

Annika

 
Ingen bild

dchw

16 januari 2009 22:56

Jag är med!Bor ej i närheten, men är det fullmåne i Sverige,så är det fullmåne!Hos Minya, vill jag vara...har varit där länge.
Tårar på min kind...ej i sorg, utan, i glädje.
Är så överväldigad

 
Ingen bild

Annika

17 januari 2009 10:39

Åh, vad kul om du kommer med :)
Annika

 
Ingen bild

Marieg

22 januari 2009 12:42

klart man vill åka dit, men jag bor ju inte i växjö, hur löser man det, annika?

 
Ingen bild

marieg

22 januari 2009 12:43

ursäkta min seghet, resan till tanum utgår väl härifrån? då är det ju möjligt även för mig att fara med...ha ha ha. Känner du någon som far härifrån som har plats över i en bil?

 
Ingen bild

Annika

22 januari 2009 14:17

Det fixar vi, Marie.
Och jag kommer att lägga upp fler resor också, så det är ingen som helst fara....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards