Direktlänk till inlägg 20 januari 2009

På lis!

Av Annika - 20 januari 2009 16:08


Nu har jag varit nere i stan och kopierat upp kursmaterial för nästa vecka. Jag passade på att luncha på en kinarestaurant och fick ett mycket pinsamt skrattanfall.


En äldre herre stod vid buffén och skulle fylla en folieform. Servitrisen - som talade extremt dålig svenska - ville förklara för honom att han skulle lägga riset underst och köttet ovanpå för att få mer plats.


"På lis!" sa hon gång på gång.

(Kineser säger ju ofta "l" istället för "r")

Mannen såg ut som en fågelholk.

"På lis!" upprepade hon. "Pååååååå lis!"


Mannen bara stirrade på henne. Själv processade jag i hjärnan varför den lilla tjejen pekade på maten och tjatade om polis? Brukade polisen äta lunch här? Ville hon vi skulle ringa på polis?


När jag väl kom på det blev jag så vansinnigt fnittrig, så jag måste gå och sätta mig vid bordet och tänka på något allvarligt. (Det ser lite konstigt ut när man sitter själv och skrattar så tårarna rinner....)


Jag ber alla kineser om ursäkt för fnittret. Ni får GÄRNA skratta åt mig när/om jag försöker tala kinesiska. Det skulle garanterat vara ännu roligare!


Annika - som just kommit hem från en rejäl powerwalk och snart ska ge mig ner till stan igen för att fika med en kompis.


 
 
Ingen bild

chris

20 januari 2009 16:31

Alltså; nu får du nästan ge dig! Vi kommer ju inte kunna göra något annat än att sitta som förhäxade och vänta på nästa blogg! Du verkar ha en sällsynt bra förmåga att vara på rätt plats vid rätt tid. För bra story för att vara sant. Och ändå så är verkligheten sådan! Tack,kommer att garva hela kvällen åt storyn. Instämmer kineserna och alla de andra får gärna garva åt mig också. Du föreslog ju dessutom i förra bloggen att vi skulle göra något roligt. Tack för att du servarade oss! (Har en liknande historia från Stockholms tunnelbana men den vet jag inte om jag vågar berätta:):)

 
Ingen bild

annika

20 januari 2009 20:18

Kul att jag kan roa er lite :)
Tänk så många glädjeämnen man springer på - nästan varje dag! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards