Direktlänk till inlägg 22 januari 2009

Livets stora bravader/misslyckanden

Av Annika - 22 januari 2009 10:27


Tidningen idag berättar att den kanadesiska matematikern Jason Brown vid universitetet i Halifax efter sex månaders forskning (s-e-x månader) kommit fram till en fantastisk upptäckt! (Håll i er nu!)


Han har räknat ut vilka toner som Beatles spelar i det berömda startackordet till "A Hard Days Night". Woooooowwww, liksom! Han använde en matematisk metod som heter fouriertransform och kom därmed fram till det fanns ett piano bland gitarrerna! Wooooowwwww!


Jag undrar, Jason - finns det inte viktigare saker att forska om?

Nähä...okej, då.

Och så undrar jag om du lyfte luren och ringde och frågade Paul eller Ringo? Nähä....mer spännande att lyckas själv?

Okej...Hrmm.

Tja, jag får väl säga GRATTIS, Jason! Vilket ackord ska du ge dig på nu?


 --------------------------


I samma tidning läser jag också att Faraonernas rike gick under p g a inavel. För att hålla blodet rent gifte sig faraonerna med sina systrar och halvsystrar. Analyser av de sista faraonerna visar att de alla hade genetiska defekter.



Vi var inte så smarta på den tiden...

Jag vet inte om vi är så mycket smartare nu.

Det finns bara en massa olika sätt att utrota sig på....


Annika - som har sett Ramses mumie på riktigt. Lite äckligt är det allt....

 
 
narnigrin

narnigrin

23 januari 2009 11:50

Kommentar från en matematikstudent:

Att höra vilka ackord/instrument som spelas är förstås en baggis för vilken människa som helst med lite musiköra. Att få en dator (till exempel) att skilja ett instrument från ett annat eller en ton från en annan (ett ackord består ju av flera toner ...) ur en ljudvåg som kan vara precis hur komplicerad som helst, är en helt annan femma. Det är svårt nog att med matematiska metoder (vilket i grunden förstås är vad datorer använder) räkna ut om det är en trumpet eller en blockflöjt när -en- ton spelas.

Så trots att "upptäckten" kan tyckas något (ahem) banal, har gubben lyckats med något hyfsat avancerat.

(Tips: Spela "A Hard Day's Night", eller någon annan låt om du föredrar, i Windowsprogrammet Ljudinspelaren och titta på hur "ljudvågen" ser ut. Det är inte så lätt att bara utifrån den bilden fatta vad som spelas. :-) )

Mvh Erika

http://blog.erikanilsson.eu

 
Ingen bild

Annika

23 januari 2009 19:05

Ahaaa - det är inte så lätt för oss okunniga att förstå storheten i det hela :)

Men så är det väl alltid om man inte kan ett visst ämne. Då förstår man - ingenting :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards