Direktlänk till inlägg 22 januari 2009

Var finns våra stora ledare?!

Av Annika - 22 januari 2009 15:51


Jag såg och hörde Obamas tal. Han gjorde precis det som han SKA göra - han erkände de svårigheter USA och resten av världen befinner sig i men samtidigt visade han framtidstro och en "jäklar anamma!"


Slog över till svensk TV. Nyhetsreportagen berättade om dystra tider. Börsen pekar neråt. Analytikerna spår att det blir ännu värre. Några nyligen friställda beklagade sig. Folk på gatan berättade att dom skurit ner på konsumtionen. "Och dystrare kommer det att bli....!" sa en allvarlig nyhetsuppläsare.


Löpsedlarna berättar om konkurser och mer varsel . Eller också berättar de om nya sjukdomar som vi nog alla bär på utan att veta om det.


Men JIZZEZ vad jag är trött på det svenska vemodet och domedagsprofeterna! Vi har en gigantisk brist på bra och inspirerande ledare! Var är dom??! Alla dom som ska framträda i TV-rutan, etsa fast oss med blicken och säga "Jovisst, det är tufft nu! Men vi kommer att klara det! Det vänder! Vi går mot ljusare tider!"


Man behöver inte kunna ekonomi eller teknik eller politik för att vara en bra ledare. Sådant där finns det experter för. Men man ska kunna inspirera, inguta hopp och mod i folk, få dom att TRO att det BLIR BRA! För tron kan förflytta berg.


Det blir precis så som vi vill att det ska bli. För det är ju VI som är samhället. Det är VI som är världen! Och det är VI som bestämmer hur den ska vara.


Låt varje enskild individ få känna att han/hon är betydelsefull. Att alla kan göra NÅGOT! Inte bara vara ett bihang och en belastning! Var är våra ledare som kan låta vikingablodet svalla och få oss att känna "Vi fixar det här! Vi kämpar tillsammans och gör något bra av det!" Så där som Obama gör.


Vi svenskar är inte alls så där mjäkiga och "lagom" som vi ibland själva får för oss att vi är.

Men vi saknar någon vi kan ha TILLIT till.

Någon som inte är korrumperad.

Någon som inte gör det han/hon gör för pengar eller för makt eller för framgång.


Vi saknar ärliga, pålitliga karismatiska ledare som brinner för att skapa ett bättre samhälle, bättre miljö och bättre relationer. Och som är villiga att gå i spetsen för kanske det viktigaste av allt - att ge oss inspiration och hopp om en bättre framtid istället för "nu-går-det-åt-helvete-prognoser."


Jag efterlyser lite mer glöd och passion och OPTIMISM!

Led oss in i framtiden....någon!!


Annika - äh, om ingen annan gör det får jag väl göra det själv...

(Hihih. Nä, skojade bara...)



Vi har alla vingar att trotsa de mörka molnen.

Men ibland måste vi påminnas, så att vi inte glömmer.


 
 
Ingen bild

dchw

22 januari 2009 22:28

Där satt den!
Det är VI som är samhället!
Sluta skylla på samhället! Det är du och jag, och många fler, som är samhället, som är Sverige! Suck.Sluta dalta, sluta med mjäkigheten. Börja visa civilkurage. Men, det är ju skämmigt i Sverige, att säga vad man tycker. Gu'så less jag är...men jag sjunger ändå.In med kvinnor, på ledande positioner(stavning)? Ja,Annika, ska vi börja Du och jag? Jag har kött på benen och skinn på näsan...

 
Ingen bild

annika

23 januari 2009 09:44

Jadu dchw....:)
Jag har ju stått i 18 år framför folk och pratat om eget ansvar, egna val, sanning, etik och moral m.m m.m Jag vet inte om det gör någon nytta, men jag forsätter!

Jag är också sabla trött på daltet. Och på all negativitet. Och att ingen tycks våga slå näven i bordet. Detta är något jag ser hos många ledare, man vågar inte ens fatta beslut....för tänk om det blir fel...

Och då blir det som det blir.

 
Ingen bild

Katarina

24 januari 2009 12:22

Oj va bra skrivet!!!!!
Så är det ju, vi får känslan av att vi är bihang och belastning. Ursäkta att jag belastar samhället och bara dom som jobbar 24 timmar om dygnet duger liksom.

Gamla och sjuka och för många barn och vi som är arbetslösa och dom som råkar ut för brott....vi är bara belastningar.

Bra rutet. Fortsätt att ryta!
Kram

 
Ingen bild

marieg

24 januari 2009 15:31

Bara det här med att "tänka" i vi och dom termer, är fullständigt förödande, det är precis så som man distanserar sig från makteliten, till att känna att man inte spelar någon roll eller kan ha något inflytande över huvud taget.
(vad är det du gör med oss Annika? du eldar ju på värsta här, så det slutar väl med att vi har bildat ett eget parti, endera dagen.
Eller varför inte "odlat fram en ny ledare", det skulle vara på tiden. Vem kandiderar frivilligt?)

 
Ingen bild

Anna

24 januari 2009 16:33

Jag skulle vilja passa på att säga en sak: Jag stötte på en bok av Jean Shinoda Bolen (inte läst ännu) men den heter Urgent message from mother: Gather the women, save the world. Kolla gärna här: http://www.jeanbolen.com/ - jag tror hon jobbar rätt mycket i samma anda som du Annika. Kanske vi skulle försöka bli en del av den här större rörelsen...?

Kramar från Anna

 
Ingen bild

Annika

24 januari 2009 17:21

...och så vek den här bloggen in på en HELT annan linje och blev en upprorsblogg!" Haha.

Nä, men ärligt talat - jag har sett så mycket av alla "proppar" som sitter vid makten. Menar nu inte bara i politiken, det finns olika sorts "makter". Måste få citera min son som så härligt sa: "Vi borde skicka in propplösare!" Ja, just det!

Boken låter spännande, Anna, ska kolla den!
Tack för att ni skriver.

Några fler "tal till nationen" på den här bloggen så är vi nog i gång. (Ler)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards