Direktlänk till inlägg 7 oktober 2008

Konstverk av Heidi Lange

Av Annika - 7 oktober 2008 10:01


Vid besöken på Vitlycke muséum samt i vissa andra affärer har jag sett underbara konstverk med motiv från hällristningarna i Tanum. Jag frågade efter konstnärens namn och häromdagen ringde jag upp henne. Min tanke var nämligen att jag kanske kunde sälja hennes motiv i samband med att jag säljer boken. Det ville hon gärna.


Heidi Lange heter hon.



 Batikarbete. Hon har även avbildat brudparet.

Ser ni den stora runda skivan uppe till höger? Det är solskivan som dras (eller vad dom nu gör) av två kvinnor. Många ristningar uppvisar den märkliga gesten med höjda händer och tre fingrar (?) i luften. Vad betyder den, tro....?


 


Den här har hon också gjort. Visst är den vacker?! Och magisk!


Heidi har bott många år i Afrika och studerat olika kulturers klippristningar. "I andra länder är det mest jordbruk och jakt", sa hon. "Här i Sverige är det mest sex!"  Haha - det är faktiskt sant! En del hällar är värre än en porrfilm. Männen har sex med ALLT, inklusive hästar och kor. Den svenska synden började redan på bronsåldern. (Fniss)


Annika - som packar väskan och snart ska iväg till Ystad

 
 
Sarah Giercksky

Sarah Giercksky

7 oktober 2008 10:13

Fina konstverk :)

http://SGiercksky.blogg.se

 
Ingen bild

Titti

7 oktober 2008 17:59

Jag gillar den som är underst, den med huvudet. Ser ut som ett skogsväsen! Ger hon ut några konstkort, Heidi Lange? Det borde hon göra. Hon skulle få många sålda!

 
Ingen bild

Annika

7 oktober 2008 19:45

Nej, jag tror inte hon gör det. Är inte säker. Men jag ska fråga henne, vi har ju sagt vi ska ha någon form av samarbete kopplat till boken, så vi får se vad vi kan komma på.....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards