Direktlänk till inlägg 26 oktober 2008

Filmvisning och uppträdande

Av Annika - 26 oktober 2008 17:49


Filmvisningen är över och allt gick bra!

 


Först tittade jag på den nyöppnade utställningen om Nordamerikas indianer.


 


"INDIAN PRIDE"

  


Den här killen stod på vår "rollista" - den första indianen i rymden. Han fick ta med sig två saker i kapseln. Och han valde ett foto av sin familj samt en örnfjäder. Det hade varit väldigt roligt att knyta ihop hans fjäder med min fjäder på något sätt. Men nu blidde det Arvol istället.


John Herrington åker runt i skolorna och försöker ge unga indiankillar framtidstro - "Kan jag så kan ni!"


Sedan var det dags för framträdandet av Rosebud indianen Santee Spotted Tail. 30 minuters show. Och nu ska jag försöka säga detta LUUUGNT och FIIIIIINT så jag inte blir uuuuupprörd.: Santee skulle dansa. Salen var PROPPFULL av folk och det fanns inte ens sittplatser åt alla. Massor av barn var förväntansfulla.


Framträdandet började med en dam (icke-indian) som visade ett bildspel med foton på döda indianer. Foton som fanns i en bok som hon sålde. Damen pratade och pratade. Mer döda indianer. Tiden gick. När 10 minuter var kvar fick Santee komma in. Han pratade i sju minuter. Och dansade i tre. Sedan var tiden slut, damen tackade honom och folk fick gå därifrån.


Alltså - EXCUSE ME - låt för f-n killen dansa!! Han är ju champion, en helt fantastisk "grassdancer!" Låt honom berätta om sin kultur, sin dräkt, sin tradition och sitt folk!! LÅT HONOM FÅ EN HEL TIMME FÖR SIG SJÄLV!


Oj, jag glömde....han är ju "bara" indian....ja, shit, vad tänkte jag på....?!  Och vad hände med den underbara indiankvinna från South Dakota som var förpassad till "verkstan"?  Fick hon aldrig ens ikläda sig sin vackra dräkt? Inte ens säga ett ord inför folk?? "What the f-ck happened??!"

 


Jag tog tre foton på Santee. Alla blev oskarpa av någon konstig anledning. Men kolla orberna. Alltså - varför är det alltid massor med orber när jag ska visa "Spirits for Sale"?! Så mycket damm? Eller något annat....?


Filmvisningen gick jättebra i alla fall och jag fick en trevlig pratstund med jättegoa personer efteråt. Tack alla ni som kom och som tog er tid att prata lite!  Och tack till Nikeishas mormor som dök upp med väninna! Stor kram på er alla!


Annika - never again.....! (Men jag ska inte säga mer för jag försöker vara en snäll och vänlig människa. Arrrrgh!!) (Fniss)

 
 
Ingen bild

VR

26 oktober 2008 20:15

Men det låter ju fruktansvärt, jag blir så arg. Kom dom hela vägen från USA? Och han dansade i tre minuter??

Veronika

 
Ingen bild

Annika

26 oktober 2008 22:49

Ja, de kom från USA för detta om jag förstod det rätt. Och Santee dansade två gånger lördag och söndag. Tror jag. SÅ synd att vi inte fick se mer, han var verkligen jättebra!

Undrar om det varit någon skillnad om en vit föreläsare hade kommit hit från USA för att berätta om indianer. Hur lång tid hade han fått på sig för att framträda?

 
Ingen bild

Annika

26 oktober 2008 22:55

Får väl bara lägga till att när det gäller kvinnan, så är det möjligt att hon inte fick framträda - kvinnorna är väldigt hårt hållna och det är inte okej för en traditionell kvinna att framträda på det här sättet. Jag var med en gång när en kvinna nästintill blev utesluten ur sin familj för att hon tog för stor plats vid en dansuppvisning....

 
Ingen bild

marie

27 oktober 2008 13:08

TRÖTT! är det enda ordet jag får fram här, men en sak till förresten, har folk i allmänhet svårt för att ha mål i mun, eller?
Om JAG hade tagit mig dit för att se på dans, och sedan får något helt annat koncept, så hade jag ifrågasatt vad sjutton dom håller på med, men hallå! jag är ju inte som alla andra, ursäkta, jag glömde just det.
Det gäller att veta NÄR man skall tala och NÄR man skall tiga.
Nu kommer jag att få mer träning i det, skall vara med på ett medlings-möte, i en mobbnings-fråga på min yngstas skola, hon och jag skall sitta med den mobbade och förälder, för att uppväga motståndarsidan, dvs. 2 mobbare med föräldrar.
Är det inte konstigt så säg, att när någonting blir aktuellt i ens liv, så vekar det dyka upp i olika former runt omkring en, ideligen. (Marie, som undrar om jag inte gled iväg en stund, nu)

 
Ingen bild

Annika

27 oktober 2008 17:57

Jag hade blivit VANSINNIG om jag dragit dit hela min familj och barn för att se indiandans i en halvtimme - och fått tre minuter. Inträdet kostar ju dock 100:-/person. (Till hela evenemanget, alltså!)

Nä, jag fattar inte, om folk klagar kanske det blir en förändring så att även LEVANDE indianer får uppmärksamhet och inte bara dom döda.

 
Ingen bild

Mette

27 oktober 2008 22:40

Hej Annika! Än en gång tack för din fina film på Etnografiska i söndags! Jag var en av dom ("inkagruppen")som stannade kvar och hade en pratsund med dig. Och du - det är inga dammkorn på linsen; Jag hade en hel kolloni av orber som dansade framför min lins när jag var hos en same-kvinna i somras och hon visade sina fantastiska dräkter och föremål för oss som var hennes gäster i sommarvistet. Om du vill kan jag skicka en bild till din mailadress. Jag har blivit en orb-maniac. Nu ska jag fortsätta och läsa din blogg och hemsida. Jag blev väldigt nyfiken på det som du gör.
Varma hälsningar
Mette

 
Ingen bild

Annika

28 oktober 2008 18:11

Hej och tack för den trevliga pratstunden. Kul att du har hittat hit.
Du får gärna skicka mig en bild, min adress är annika@banfield.se

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards