Direktlänk till inlägg 7 januari 2009

Och vem är jag?

Av Annika - 7 januari 2009 09:51


I morgon ska jag gå på kurs i Halmstad och lära mig mer om det som min nästa bok ska handla om.


SDI - Strength Deployment Inventory - är ett sätt att plocka fram sina styrkor och förstå vad det är som gör att just JAG känner mig värdefull. Alla människor har en "startknapp" som gör att vi tar ut svängarna och klarar saker vi inte gjort förr. Men alla blir motiverade på olika sätt. Därför kan det ibland vara svårt att förstå varför andra beter sig så "konstigt" (ler).


Själv utbildades jag till handledare i England för snart tio år sedan. Ibland erbjuds vi att gå på seminarier och kurser här i Sverige för att hålla igång och uppdatera vår kunskap. Och nu är det dags i morgon.

 


 Nu har jag suttit och gjort analysen....

Till vänster ligger alla mina BRA egenskaper.

Till höger ligger alla mina DÅLIGA egenskaper.

Fast så heter det egentligen inte, det heter "Överdrivna styrkor" eftersom våra svagheter egentligen är styrkor som vi använder på fel sätt och i fel sammanhang.


En styrka kan t ex vara att jag är hjälpsam. Men om jag är hjälpsam så att jag kväver andra och själv går in i väggen - då blir styrkan en svaghet. Alla egenskaper har bra och dåliga sidor.


 


Här klistrar jag in mina "Överdrivna styrkor".


Den här analysen är så kanonbra.

Jag har sett många människor få härliga aha-upplevelser när de upptäcker att dom kanske har spelat en roll, försökt stämma in, slått knut på sig själva för att "duga". Istället för att få VARA sig själva eftersom alla duger som dom är! Den här metoden är så tillåtande och kärleksfull och positiv och....härlig!


Arbetslag kan se vilken kompetens dom saknar, vad dom ska vara vaksamma på och hur ledarskapet kan göras bättre. Så den funkar både för grupper och indivier.


Om du vill läsa mer så finns det på min hemsida under SDI.


Annika - som ska ta mig ner till stan och fika med en kompis om några timmar

 
 
Ingen bild

marieg

7 januari 2009 10:50

OJ! så intressant, måste in på din hemsida och lägga pussel, med mig själv.

 
Ingen bild

Annika

7 januari 2009 10:54

Hello Marie :)

Analysen kan man inte göra på hemsidan, den får man köpa in. Tillsammans med handledare, d v s JAG. (haha)

Jag gör den GÄRNA för mina vänner till självkostnadspris, d v s kostnaden av själva analyshäftet för det måste jag själv köpa in.

Maila mig om ni är intresserade!!

 
Titti

Titti

7 januari 2009 13:53

Fick en intressant lässtund på din klatchiga och proffsigt gjorda hemsida! Befinner mig hemma med magkrämpor (bläh!), huvudvärk och allmän rysighet, men orkar inte ligga i sängen hela tiden.
SDI verkar givande för både individer och arbetslag.
Så välutbildad och seriös du är!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
grynet

grynet

7 januari 2009 16:41

Hej. Jag har börjat kika på din blogg och finner dina kunskaper väldigt intressanta. Ska tipsa våran utbildningsledare om att du finns. Kanske vi har tur att få en studiedag tillsammans med dej. Jag är lärare och behöver mycket input från kloka människor. Allt orkar man inte läsa sig till. oftast funkar det bäst med en levandegörande inspiratör. Lycka till på kursen.

http://www.grynet.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Annika

7 januari 2009 17:45

Alla vägar bär till Töreboda! Haha.
Ja, jag gjorde ju hejdundrade succé förra gången (hihi), så jag och Törebodabona tycks ha någon alldeles speciell sorts koppling!

Jag kommer VÄLDIGT gärna tillbaka. Dessutom ska jag ju åka Lina (tillsammans med Jack Sparrow) (Det är en lång historia....)

Du kan be din utbildningsledare att mejla mig om hon vill ha mer info. Tack för ditt intresse, hoppas vi ses :)

Annika

 
Ingen bild

Annika

7 januari 2009 17:46

TITTI: OJ, så tråkigt att du är dålig. Nu är det MIN tur att skicka en energiboll.
Såååååå dääääär.
Sköt om dig nu och hoppas du mår bättre snart:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards