Direktlänk till inlägg 12 januari 2009

Nu har jag fått min bok!

Av Annika - 12 januari 2009 20:14


 


 Har väntat nästan två veckor på den...."and here it is!"

Hur man gör en bok till en film. Rekommenderad av en svensk regissör.

 



Alltså, det här med att skriva filmmanus verkar väldigt krångligt. Allt skall in i en MALL! Ett "scenogram".


Jag som är en impulsiv känslomänniska skriver inte med mallar :)

Här ska man tänka i startpunkter, "turning point", teman, olika akter, avslut och till sist - CLIMAX.

Det har min bok! Climax på alla plan! (Fniss)


 


Men det här är ju bra. Man lär sig hur kontrakten mellan bokförfattaren och manusförfattaren ska utformas.

"Ja, du Annika - det är jag, Annika, som ska göra filmmanuset. Ska vi nu se om vi kan komma överens?"

Hmmm....tänk om jag försöker lura mig själv?

Kan jag då stämma mig själv?

Hmmm.....


Jag har bara läst de tio första sidorna, där författaren gör ALLT som står i hans makt för att avskräcka folk från att skriva filmmanus. Poängen är att det är nästintill omöjligt att få de sålda. Det tar i runda tal 20 filmmanus innan man ens kan drömma om att hitta en köpare. Säger han.


Oookey. Hmmm....är det meningen att agnarna skall sållas från vetet?

Jag är inte dum och jag är inte naiv. Jag vet hur otroligt svårt det är bara att få ut en bok!


När jag var 15 och sa att "kan Agatha Christie, så kan jag!" skrattade alla åt mig. Min pappa sa att INGEN skulle vilja läsa mitt deckarmanus, det var skrivit på smååå lappar med massor av stavfel.

Ett år senare hade jag mitt första bokkontrakt med Bonniers.

Så jag menar bara.....mirakel händer ibland.

Och om man inte försöker, HUR ska man då kunna hitta dom där underverken?


Annika - som ska läsa i morgon. Utan att bli desillusionerad.

 
 
Ingen bild

Lilla hexan

12 januari 2009 22:47

Oj, de där två sista meningarna bet sig fast.
"Om man inte försöker, hur ska man då kunna hitta dom där underverken?"

Så sant, så sant.

Alldeles för många sitter och gnäller eller väntar på att något ska hända.
Vi måste själva ta ansvar för att försöka och händer det inte så händer det inte, men då har vi alla försökt.

Kram

 
Annika piggelin

Annika piggelin

13 januari 2009 08:22

*trippar in på lätta fötter*

F-n, det där med manus lät avancerat. (Ursäkta svordomen.)
Men det fixar du!!
Förutsatt att du verkligen vill alltså. :-) :-) :-)

http://acka.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Annika

13 januari 2009 10:32

Lilla hexan: ja, det är viktigt att ta eget ansvar i det som sker. Tycker JAG...

Annika: tack för förtroendet (ler) Jag älskar ju utmaningar, så försöka ska jag i alla fall göra...

 
Ingen bild

Malin

13 januari 2009 11:08

Jag har läst din bok och tycker den är helt fantastisk!! Jag grät och skrattade om vartannat. Filmen kommer att bli underbar!:)

Du är helt enorm som vågar hoppa på ett så stort projekt som att skriva ett manus.
Men du fixar det här!!!
Hoppas vi bloggläsare får biljetter till premiären. He he

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards