Direktlänk till inlägg 13 januari 2009

Ett halleluja moment

Av Annika - 13 januari 2009 18:40


Nu fick jag ett "Halleluja Moment!"


Boken om filmmanus är jättekul att läsa.

Det finns små uppgifter i den.

Man måste göra dom i tur och ordning.

Jag får trevliga nostalgiflashar från skolan: "Har du redan gjort klart den uppgiften, lilla Annika? Vad duktig du är, då får du gå vidare till nästa!" (Jag var alltid snabbast!)


Uppgift ett: sammanfatta hela filmens själ i ETT ENDA ORD!


Här tänkte jag att det kommer ta ett år innan jag ens kommer igenom de sju uppgifterna. Men så fel jag hade! Ordet kom till mig som blixt - MOD.

"COURAGE" skrev jag snyggt i den lilla rutan.


Jag insåg plötsligt att det är det hela boken handlar om.

En ensamstående mammas mod att stå öga mot öga med djävulen för att rädda sin son, en 82-årig kvinnas mod att våga känna igen - efter 40 år,

Minyas otroliga mod att kämpa mot mörkret.


Hela boken handlar om att våga trotsa mörkret och tro på ljuset. Att inget är för sent. Och att allt är möjligt - bara vi vågar tro! Aaah, vad läckert! Ett enda ord berättade om SJÄLEN i filmen.


Nu får jag gå vidare till uppgift två: att skriva en enda mening om filmen som gör att alla producenter vill ha den. DEN meningen ska stå på affischen och dra miljoner av biobesökare.


Ähh...hrm...wow...alltså....HELP! (Suck)

"Fröken, jag klarar inte det här! Får jag göra något annat?!"


Jag hoppar över det kapitlet. Så länge, bara.

(Känns lite som jag fuskar. Nu kom dom obehagliga nostalgiflasharna över mig....)


Annika - som tycker det var BRA mycket roligare att prata om "själ" än om tråkiga schematiska mallar :)


 
 
grynet

grynet

13 januari 2009 19:07

Du kvinna som får mirakel att ske... det blir nog en film också...

http://www.grynet.bloggagratis.se

 
Ingen bild

annika

13 januari 2009 19:24

haha, ja, jag har ju lurat med mig filmproducenter tidigare...

Nja, vi får väl se. Men jag ska i alla fall få ihop ett hyfsat manus. Bara för att se om det GÅR! :)

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

13 januari 2009 19:34

Det är bra att stanna upp och hämta andan lite också! Även om man har "mod i barm" och "tro i sinn´"...

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Ingen bild

annika

13 januari 2009 21:22

Japp, men just nu stannar jag upp alldeles för mycket. D v s - jag står still!! ;)

 
Ingen bild

dchw

13 januari 2009 21:46

Det gör inget att Du står still...Du ska bara hämta andan! Du är ju på rätt väg!
Oj, vad det här ska bli spännande.Lycka,lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards