Direktlänk till inlägg 25 januari 2009

Om att hjälpa indianer

Av Annika - 25 januari 2009 21:30


Jag lovade att svara på några frågor om indianer och den information jag gav er i blogginlägget här nedan.



Jag får ofta många frågor om vart man kan skicka kläder, filtar, skor o dylikt för att hjälpa folket på Pine Ridge. När jag pratade med Paula och Arvol om detta fick jag veta att det ligger högar med kläder som inte används på Pine Ridge.


Så TACK för er omtanke och goda hjärta, men jag har förstått att dom har i överflöd. Filtar köper ju tyvärr inte mat och bränsle, som dom behöver för att värma upp husen.


Lakotas advokat Tom Van Norman

Pow Wow på Cheyenne River Sioux reservatet 


När det gäller att skänka pengar har jag gett rekommendationer tidigare bara för att se hur pengarna försvunnit till fel saker. Så numera rekommenderar jag bara min gamla organisation VIVAH, som fortfarande skänker pengar till Albuquerque Indian Center. Där har jag själv varit flera gånger och sett att pengarna används rätt.


De gamla Navajoindianerna på Big Mountain i Arizona letar alltid efter frivilliga som kan komma dit och hjälpa dom vakta djuren, bära ved, hämta vatten och köra ärenden. Hör av er om ni vill åka dit.


(Men kom ihåg att det inte är som här hemma...det finns inget rinnande vatten, husen har stampat jordgolv, det är +40 grader på somrarna och snöigt på vintrarna.) Jag har varit där flera gånger och kört upp massor med mat till De Gamla och det känns så skönt att göra något som man SER hjälper!


Två "hogans" uppe på Big Mountain i Arizona.

Min kompis är på väg in från bilen. 


Ska ni donera pengar så gå INTE genom stamråden. De flesta hövdingar och stamråd är korrupta och väldigt lite pengar kommer ut i andra ändan. Det gäller att ta sig ut till FOLKET och helst göra det så omärkligt som möjligt.


Skriv gärna om ni har fler frågor. Och om ni inte läst "Den vita buffelkvinnans folk" - gör det så får ni många svar. Eller köp "Röster från Buffelkvinnans folk" där all vinst går till Arvol Looking Horse. Det är också ett sätt att hjälpa.


Annika - som önskar det vore lättare att hjälpa....men det finns många inbyggda faror och hinder



En indianväns lilla dotter. Visst ÄR hon söt?

 
 
Ingen bild

dchw

25 januari 2009 22:52

Tack för informationen. Den va' rak och riktig. Nu vet jag.
Sorgligt att det är som det är, med korruptionen. Att det ska vara så, ledsen för det. Den lilla flickan, såå söööt. Må hon få ett värdigt liv.

 
Ingen bild

Annika

26 januari 2009 10:20

Ja, det där med korruption är gräsligt.

Jag minns när jag var på ett reservat i Kanada för att dela ut pengar som vår stiftelse samlat in. Folk var så fattiga. Och plötsligt åkte hövding + hela stamrådet iväg till Las Vegas (!!) där de bodde en vecka på lyxhotell och spelade bort pengarna som reservatet fått från staten. Medan jag, från Sverige, förtvivlat försökte hjälpa dom äldsta....det var liksom helt sjukt.

Problemen på reservaten kommer inte att lösas om inte korruptionen försvinner. Det är MIN åsikt.

Men det är precis samma sak i Afrika. Och i nästan alla fattiga länder.

Pengar FINNS. Det är bara det att dom stannar i några få fickor....

 
Ingen bild

marieg

28 januari 2009 19:27

hujeda mig, det där med korruptionen känner jag allt för väl igen, från Afrika, även om jag själv avhöll mig från allt dylikt.
Sökte tom. upp en allmän akut-mottagning, när min dotter blev svårt sjuk.
Släkten undrade förundrat varför vi inte bara kontaktade kusinerna, så hade en privat-läkare kommit till oss, mitt i natten.
Men jag är glad för att vi har fått uppleva hur det är där nere, på riktigt, bland vanligt fattigt folk. En erfarenhet rikare, kan man kanske säga.
Det är bra att veta varthän man kan vända sig, det var SÅ viktig info. som du lämnar här Annika, att du kanske borde skriva det med STORA bokstäver.

 
Ingen bild

Annika

28 januari 2009 19:54

Usch ja....svågerpolitik.
Så är det på reservaten också. En ny hövding tillsätts, alla på viktiga befattningar sparkas och ersätts med tjocka släkten. Suck.

Hörde att VIVAH fått upp sin hemsida igen, så deras adress kommer här:
www.world-foundation.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards