Alla inlägg den 15 februari 2009

Av Annika - 15 februari 2009 19:51

  

 


Nu har min son varit här, vi har ätit middag och tittat på galna "gameshows" på TV......


Sedan hamnade vi på serien "Merlin" som går på Ettan på söndagskvällar - en riktigt härlig "King Arthur och Lancelot-serie" från England. Jag gillar den där gamla engelska riddarromantiken!


Kung Arthur ska ha fötts runt 465 e Kr. och beskrivs i flera texter som en skicklig krigförare. Merlin var en av hans närmaste män. Hans namn var egentligen Emrys och han föddes i Wales. Merlin blev Arthurs siare, "trollkarl" och magiker.


Och med Kung Arthur kommer ju alla andra spännande sägner och legender:  om Excalibur (Arthurs svärd), om Camelot - var låg den staden? - och givetvis "The Holy Grail".


Och just "The Grail" fascinerar oss precis lika mycket fortfarande. Den har fått en renässans i Da Vinci Koden och Indiana Jones-äventyren.

Finns den på riktigt?


Eftersom alla dessa personer uppenbart har existerat - Arthur, Merlin, Guinevere, Lancelot m fl - blir nyfikenheten ännu större. Vilka var dom? Egentligen?


Annika - som är inne i en sagovärld

Av Annika - 15 februari 2009 12:38


Jag rensar bland alla papper och pärmar!

Försöker flytta mitt kontor från ett rum till ett annat, så nu går jag igenom allt jag inte behöver.

Ojojoj, vad mycket onödigt jag har! Varför har jag sparat allt det HÄR?!


Sedan kollar jag alla papper och blir så in i bomben nostalgisk!

"Åh, det var ju DET företaget! Undrar hur DOM har det nu?"

"Aah, DEN teambuildingen på den där underbara ön!"


Ja, så där håller jag på. 

 

  

Det här ska jag slänga.

Kolla, har t o m overhead bilder från min allra första scenföreläsning med 200 personer i salongen och jag var SÅÅ himla nervös innan! Men när jag väl står på scen blir jag lugn igen. Ah, ljuva minnen.


Kunde slängt mycket mer, men ska vänta tills efter jag skrivit boken.

Som jag aldrig tycks kunna börja på.

(Jo, nu ska jag faktiskt börja skriva. Skiter i att vänta på Bonniers. Jag har väntat i tre månader....)


 


Åsså har jag satt upp min nya köksklocka.

35 kronor, kostade den, på Claes Ohlsson! (Ler)


Annika - halvvägs igenom traven med papper

Av Annika - 15 februari 2009 10:08


Såg en dokumentär om Paul Newman häromdagen.

Vilken trevlig karl!!

Och så mycket han gjort för välgörenhet och för fattiga barn.



Men det roligaste var nog den skylt som satt i hans hem:


"We love visitors!

Some when they come -

some when they leave."


Annika - som tänker att visst är det så....hihihi.....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards