Direktlänk till inlägg 6 oktober 2008

Drottning Ommas fjäder

Av Annika - 6 oktober 2008 10:05


Under den sista Svarta Katten-resan till Omberg besökte vi - givetvis - Drottning Ommas borg.


Mitt där i borgen låg en fjäder. Och självklart tog jag upp den för vidare transport hem. Nu sitter den här och ser vacker ut. När jag tittar på den minns jag våra underbara utflykter till Åsvis land - Drottning Ommas Rike. (Från boken Livets Lapptäcke)


Längtar tillbaka ibland....




Men jag är inte säker på vem den har tillhört.

Är det någon av er som kan hjälpa mig?

Vilken fågel?


Annika - som inte är vidare bra på att identifiera fågelfjädrar

 
 
Ingen bild

ana

8 oktober 2008 16:15

hej Annika,
Fjädern kommer från en kattuggla. Jag har en bild av den i min bok "Vaniljdoft och dimslöjor" som handlar om Omberg och Omma. Utgiven 2007. När jag för 6 år sedan frågade om jag skulle flytta till Omberg, låg en kattugglefjäder där till mig vid Stocklycke.

 
Ingen bild

Annika

8 oktober 2008 18:28

Tack för informationen, Ana!!
Så spännande. Drottning Omma ville verkligen välkomna oss till hennes borg :)
(Och till alla som inte känner till drottning Omma - hennes andra skepnad är som en uv/uggla)

 
Ingen bild

ana

8 oktober 2008 21:57

ja Omma kallar på alla sina döttrar nu...

så känner jag. Mycket händer nu på berget ...

 
Ingen bild

ana igen

8 oktober 2008 22:35

glömde berätta att ugglefjädrar har en fransig kant. För att ugglor ska kunna flyga ljudlöst. Om du nu inte redan vet det?

 
Ingen bild

Annika

8 oktober 2008 22:53

Nej, det visste jag inte.
Ugglor har alltid fascinerat mig - jag älskar dom!! Vilket har varit lite svårt när jag umgåtts med indianer eftersom ugglan står för döden för dom. Många indianer är därför väldigt rädda för ugglor och vill inte gå nära dom.

För min egen del är det tvärtom. De är vackra djur! Och kloka!

Tack för all info, glad att höra att du håller koll på berget. Jag hinner inte alltid ta mig dit :)

 
Ingen bild

ana igen

9 oktober 2008 12:46

Ugglan liksom ormen är en av den urtida livgivande gudinnans gestalter. båda är starka arketypiska symboler som kan representera både ljusa och mörka sidor. Ugglekvinnor har hittats i forntidsstatyetter (Gimbutas) och på klippmålningar. Mytologiskt i hela världen ofta förbunden med visdom och förmåga att se det dolda. Hon flyger ljudlöst genom natten och ser i mörker. Genomskådar bedrägeri men också som hos dina indianer i vår folktro kommer hon med budskap om någons död. Indianer är ju också människor ganska lika oss - antar att de idag bär på allehanda fördomar emellanåt precis som vi. Eller att en aspekt av någon anledning kommit att dominera ... ? Andra indianska myter finns ju också med ugglan som visdomens fågel.

om Omberg och Omma:
Omma är i sägnerna förbunden med en berguv. Idag finns inte så många berguvar kvar på berget. De häckar inte längre här. Kattugglan är däremot vanligare idag och häckar här.

Och så är jag innerligt glad du kommer till berget när du kan ... det behövs så väl sådana energier ... alltför många här omkring vill våldföra sig på berget, göra det mer turistdragande med olika upplevelsejippon och Sveaskog började i våras hugga ner lärkträd och vill ta ner alla stora silvergranar till förmån för kohagar och ekplantering. Ja inget fel på kor - de är fina - men varför på Omberg? det innebär också elstängsel och kalhuggning. Och jag älskar just det vilda och magiska på Omberg ... och planerna syns vara tämja berget till en park och nöjesplats. Ja puh!

 
Ingen bild

Annika

9 oktober 2008 13:03

Ahaaa!! Nu förstår jag!!
Jag var på berget någon gång tidig vår och det utstrålade en sådan ofantlig SORG. Jag blev verkligen rädd! Trots att jag försökte förstå kunde jag inte få några riktiga svar, men smärtan var så stor....

Jag ringde t o m mina vänner när jag kom hem och delade med mig, men vi kunde ju bara gissa oss till vad det berodde på.

"Tämja" berget? Usch, vad det låter hemskt. Det går ju inte att tämja andlighet. För det är just essensen i andligheten - den är fri och oberoende och kan inte fångas för att sättas in i en bur. (Eller en organisationsruta) (Ler)

Det låter inte alls bra. Och inte undra på att Drottning Omma är orolig. Hoppas att det finns tillräckligt med läkkraft för att klara av det här.

Tack för att du delar med dig!
Annika

 
Ingen bild

ana

9 oktober 2008 20:20

Ja det var tungt i våras ... stormarna har ju tagit sitt men det känns värre med skogsmaskinernas framfart. Du kan se bilder på min hemsida http://www.lavkattan.se/bokforlag.html om du skrollar fram förbi boken. (ommas berg - dagbok våren 2008)
Många av mina vänner kände den stora sorgen också ... några orkade inte ens gå upp på berget ...

Varje gång jag kom upp i våras kom korparna flygande och de klagade verkligen och föreföll så oroade ....
Härom dagen när jag trummade litet på sydvästsidan kom en korp förbi och gjorde akrobatiska dykningar framför mig ... då kändes allt bättre, han verkade glad igen ....

Det är bättre nu men vi får se vad som händer när turisterna försvinner .....

så sant det du skriver om andlighet ... men du vet de som "har makten" i vårt samhälle har inte mycket förståelse för andlighet och att berget är heligt och Ommas är inte vad de anser. Sveaskog har ju tapetserat med sina skyltar över hela berget och det står inte välkommen till Omberg utan "välkommen till Sveaskog" vid Naturum.

ja ja ....
jag är på berget så mycket jag kan, bara är där, vandrar runt, sjunger för träden och djuren, lyssnar .....
kanske måste vi bilda en grupp så småningom men just nu tror jag det är bäst arbeta i det tysta .... vi får se vad som händer .... det är ju också turbulent i hela världen just nu ....

tack till dig Annika .... skönt ha någon att dela detta med som vet ....

 
Ingen bild

Marie

11 oktober 2008 09:39

Ja, detta hade jag missat, men det är verkligen intressant information som ni tillhandahåller men tyvärr ingen överraskning, att vi i vårt sk. moderna samhälle, inte längre prioriterar naturen och mänskliga värden längre.
Vi får alla samarbeta, för att fler skall öppna ögonen, för vårt gemensamm världs-arv.

 
Ingen bild

Annika

11 oktober 2008 11:17

Men när det känns tungt tänker jag alltid på hur otroligt mycket bättre allt har blivit!! Se bakåt 30, 40 år, menar jag. Och nu med Al Gore och andra som är villiga att gå i spetsen, så känns det ändå väldigt hoppfullt! :)

 
Ingen bild

Anna

11 oktober 2008 11:28

Å... så märkligt. Jag hittade Anas webbplats när jag höll på att leta länkar om jungiansk analys, och berördes djupt. Ville berätta för dig Annika om du inte redan visste det, om Ana... men det behövdes ju inte! Jag ryser...

Minns en av mina starkare drömmar, då jag red på en ugglas rygg och det var en så otroligt stark upplevelse. Jag "såg" det inte - jag gjorde det verkligen..

Jag vet inte vad det betyder för mig, men jag KÄNNER att det är viktigt...

/Anna

 
Ingen bild

Annika

11 oktober 2008 13:58

Hej Anna!
Ja, livets väv fixar sig själv...dessutom finns det ju många "vävare" bland oss människor som knyter ihop alla trådarna.
Spännande med din uggle-tur. Som sagt, jag har alltid dragits till ugglor....i hela mitt liv. De är verkligen bärare av något mycket speciellt.

kram
Annika

 
Ingrid

Ingrid

13 oktober 2008 15:28

Så märkligt och så spännande. Jag snavade själv över Lavkattan när jag sökte på Omma för några veckor sedan. Nu hamnade jag hos dig efter att ha läst om filmen hos Jörgen I Eriksson. Omma kallar på mig och nu fick jag en puff till för att ta mig dit!!! Nätet är ett fantastiskt sätt att komma vidare på!

http://livet.ingreid.se

 
Ingen bild

Annika

13 oktober 2008 17:57

I och med arbetet med den nya boken tror jag att det är många platser som "vaknar" och många forntida beskyddare av dessa platser som kallar. Det är verkligen jättespännande.

Ja, nätet är ett bra sätt att spinna trådar! ;=)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards