Direktlänk till inlägg 18 oktober 2008

Varför så mycket hat?!

Av Annika - 18 oktober 2008 17:51


Jag har ibland tittat runt på andra bloggar och har blivit helt förskräckt över att se alla elakheter i kommentarerna! Speciellt på kändisbloggarna. Det verkar som det finns en hop med människor som spenderar sin fritid med hat, trakasserier och rena personangrepp. (Nu talar jag inte om att ha avvikande åsikter och att ge mogen kritik - jag talar om pajkastning och mobbning.)


Och jag fattar liksom inte! Om man inte gillar en blogg kan man ju bara välja en annan! Om man inte gillar ett TV-program är det ju bara att byta kanal! Men tydligen är hatet själva målet. Att få andra att känna sig små, betydelselösa och illa omtyckta. Och att alla ska må lika dåligt!


Leif GW Persson, som jag för övrigt gillar skarpt, valde att stänga sin blogg för några månader sedan p g a alla elakheter. Ändå är han en av dom som vågar stå upp mot orättvisor och som har ett sju helsikes civilcurage. Denna "röst i mörkret" tystades dock av hatarna. 


Det som gör mig mest beklämd är att det finns så många människor som mår dåligt - för trygga, lyckliga, mogna personer ägnar sig inte åt mobbning. "No way!"  Varför kan vi inte se det vackra och positiva? Varför kan vi inte bara sprida beröm och uppmuntran och respekt?


Samhället blir vad vi själva gör det till. Det är vi som bär ansvaret. Och allt börjar med oss själva, vårt sätt att leva, vårt sätt att behandla varandra. Det finns inga genvägar.....


Annika - som av och till blir bekymrad över att det finns så många som bara vill göra illa andra människor....

 
 
Titi

Titi

18 oktober 2008 19:46

Och än viktigare blir då uppdraget som ljusbärare!
Man blir glad av att läsa din blogg, Annika!
Jag hoppas att jag sprider ljus och glädje med min också.

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Annika

18 oktober 2008 21:32

Tack, Titi! Det är bra med sådana här nätverk, där vi som tar avstånd från mobbning och hat kan hitta varanda :)

Jag tror det finns MASSOR med ljusbärare där ute men de är oftast tystare än mobbarna.Det viktigaste är ju att komma ihåg att dom FINNS där och att vi alla andra kan hitta en hand att fatta tag i när vi själva ibland sviktar i vår uthållighet.

Tack igen, Titi. Ska läsa mer i din blogg i morgon när jag har tid.

Kram

 
Ingen bild

Grimsby

18 oktober 2008 23:52

Internet är en infektionshärd där mobbare och andra förbrytare kan vara anonyma. De flesta skulle aldrig våga stå för det dom säger med sitt namn.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards