Direktlänk till inlägg 6 maj 2009

På rundtur i Göteborg

Av Annika - 6 maj 2009 16:00


Nu har jag faktiskt haft en givande dag!


Började med att rengöra ugnen och skura golven.

(För er som har dåligt samvete för att ni inte har rengjort ugnen på länge - tro mig, det är inte ofta jag gör det! Bara när när det börjar lukta bränt av alla halvt förkolnade matrester där inne.....)


Sedan fick jag äntligen ihop alla kvitton, traktamenten, milersättningar och annat krafs som jag måste ha in till revisorn. Bestämde mig för att promenera dit, till Odengatan, så löser sig motionsfrågan så att säga automatiskt.


Och då kunde jag lika gärna passa på att gå till Svea Ekonomi på Otterhällan. Jag lämnar alla fakturor som har förfallit till dom, så fixar dom resten. Smidigt och skönt. 

 


Tog en sväng till Kungshöjd. Det är så sällan jag är där uppe.

Här är den gamla befästningen - Garnisonen.


 


Och uppe på toppen ser man rätt över till MIN fästning (ler)

Det är alltså häremellan det skall gå en hemlig tunnel.

Säger dom som vet....

(Gud, DÄR kan man ju gömma ett lik! Vilket bra uppslag till en deckare!)


Nere till vänster ser ni Göteborgs berömda "Feskekörka", d v s fiskhall.


Och så bar det neeeed för Kungshöjd.

Och uuuuupp för nästa kulle, Otterhällan.

 


Här ligger Drottning Kristinas jaktslott.

Ett av Göteborgs äldsta hus, som uppfördes 1731.

Visserligen ligger det inte på samma plats som då. 1971 flyttades det till andra sidan berget.

 


Drottning Kristina har egentligen inget med huset att göra, men "storyn" berättar att uppföraren av huset var nära bekant med hennes far, Gustav II Adolf, Göteborgs grundare. Kanske ville han helt enkelt hylla konungens dotter.


Efter besöket hos SVEA travade jag bort till Odengatan och sedan fick det bli spårvagn hem.


En and stog mitt inne bland folket på spårvagnshållplatsen. Det såg så roligt ut. Hon bara STOG där och inga andra änder i sikte heller.


 

Okej, vilken spårvagn går till Slottsskogen?

Jag orkar inte flyga hela vägen!


Vad då Ettan? Och var går den? Här borta?


Tillbaka hemma. Nu ska jag göra mat och sedan ska jag försöka få iväg synopsis och information till Bokförlaget Natur & Kultur.


Annika - det är så fantastiskt när man tvättat fönstren, man ser ALLT!!!


 
 
Sture

Sture

6 maj 2009 16:33

Härliga bilder från en av Sveriges vackrast stad. Lite Göteborgs humor på slutet med.

//Sture

http://the-magic-number.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Annika

6 maj 2009 16:47

Hej Sture!
Ja, Göteborg är vackert. Även om jag är "part i målet". Men jag tror många människor håller med, även dom som inte bor här.

Försöker göra lite göteborgsreportage ibland och det är så mycket roligare när solen lyser...

Så det kommer mer :)

 
Sture

Sture

6 maj 2009 21:38

Göteborg är speciellt, det finns i stadens själ på något vis.

Härligt, då ska jag hålla ögonen öppna efter nya reportage.

//Sture

http://the-magic-number.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards