Direktlänk till inlägg 22 maj 2009

När man får oväntat besök

Av Annika - 22 maj 2009 17:03


Satt och bloggade inne i vardagsrummet när jag hörde ett konstigt ljud inne i köket.


"Help - det ÄR någon i KÖKET!" tänkte jag med lite hjärtklappning.


Och ja - det VAR någon i köket!



Ojoj - visserligen står balkongdörren på vid gavel men under mina tio år här har det aldrig hänt att någon sparv flugit fel! Rätt in i en mörk lägenhet!!


Hur KATTEN ska jag få ut honom??!

Kasta ett skynke över honom? (Medför hjärtattack och en död sparv!)


Jag försökte tjoa och tjimma och få ut honom i sovrummet där balkongdörren var öppen.

Näää...funka inte....

DUMMA fågel!


Försökte fösa ut honom med stort täcke, så att han skulle flyga åt rätt håll.

Funkade inte heller!
IDIOTfågel!


Dessutom verkade han ha förälskat sig i gardinknoppen.

Kärlek vid första ögonkastet, liksom.

Kanske tänkte bygga bo där, vad vet jag....

Ivrigt kvittrande satt han och pickade fram en glad liten låt mot metallknoppen, totalt oberörd av att jag ville ha ut honom.


Men SUCK - MÅSTE jag alltså plocka ner allt jag har i köksfönstret?!

Så att jag kan öppna det?!
Ampel, ljusstakar, stenar (don´t ask...will explain later....) och dylikt?
Ja...tydligen...korkad fågel! Suck!

När jag fått ner ALLT....jag menar ALLT....medan sparven lyckligt kvittrande satt och flirtade med gardinknoppen, och när jag JUST skulle dra upp fönstret, då flög han helt sonika iväg, in i sovrummet och ut genom balkongdörren. Samma väg som han kom in. Hur enkelt som helst!


Jaha....tack ska DU ha!
Det där var illvilligt!

Du kan se dig om efter en annan gardinknopp, Sparvis, för min får du INTE!


Annika - som har byggt upp mitt köksfönster igen



 
 
Ulla

Ulla

22 maj 2009 18:28

Vilken rolig liten besökare du haft, hihi. Detta hände då och då när jag fortfarande bodde hemma. Mamma hade fönstrena öppna under sommaren.
Var glad för påhälsningen.
Kramiz Ulla

http://ladyinblue.bloggagratis.se

 
Sussi

Sussi

22 maj 2009 18:30

haha tack för det goda skrattet.. Eller jag kanske ska tacka sparvis istället hihi
Tänk att dom aldrig gör som man vill!!!

Ha en fin helg
Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ana

Ana

22 maj 2009 20:34

Mmm .. en undran - vem är dum och vem är smart?:-))
ett tips till nästa gång. Ordna litet korsdrag så känner de vinden och hittar ut ... men sparvarna tycker det är roligt med nya 'grenar' och att komma in en stund ...var glad de gillar ditt hem!

http://www.lavkattan.se

 
Ingen bild

annika

22 maj 2009 22:04

Jag är bara så HIMLA rädd att de ska flyga in i fönstret och bryta nacken av sig. Har upplevt det tillräckligt många gånger i sommarstugan. Usch, så många fåglar vi burit ut...döda :(

Så det är med hjärtat i halsgropen man försöker hjälpa dom ut till en säkrare tillvaro.....

Och ja, tack för tipset! Jag hade faktiskt korsdrag men Sparvis visste nog vad han gjorde. Han ville prata med gardinknoppen ett tag :)


Annika

 
Ingen bild

Mirre

22 maj 2009 22:26

Usch ja, hade en sparv inne hos mig förra året. Han flög in i fönstret och blev medvetslös men kvicknade till.

Jag blir också jätterädd när dom kommer in, att dom ska skada sig. Och dom är ju ofta så skräckslagna. Man tycker verkligen synd om dom. Skönt att din sparv klarade sig:)

 
Anna

Anna

22 maj 2009 22:30

Men... Bjöd du inte på Gevalias kaffe då? Det ska man ju göra. Det har jag sett på reklamen... =)

http://annabellan.blogspot.com

 
Anna

Anna

22 maj 2009 22:31

När man får oväntat besök...
(Fick inte med det i tidigare kommentar... =)

http://annabellan.blogspot.com

 
Ingen bild

annika

22 maj 2009 22:41

MIRRE: jo, men så där blir jag också....orolig för att dom ska skada sig. Eller - som den här gången - att han skulle trilla ner i mina kaktusar jag har vid köksfönstret!


ANNA: Tänkte faktiskt på det. Haha! Tycker förstår tjejerna i reklamen får trevliga besök än jag. Host, host...
Fast det här kanske bara är själva början :)
Snart trillar det ner nån i min swimmingpool.
(Ha ha, som om jag hade en pool!)

 
Ingen bild

Mr Bogus

23 maj 2009 11:25

Ja om man ska få "trevliga" besök som tjejen i reklamen så måste man starta upp kaffebryggren o blunda o önska, så kanske kanske.......

 
Ingen bild

Ana

23 maj 2009 20:13

ja men du ser ... du hade korsdrag och han flög ut jättefint genom balkongdörren när han ville ...

 
Gitte

Gitte

28 maj 2009 09:56

När jag flyttade in i min villa saknades guldknoppen på flaggstången. Min gamla granne 89 år såg att jag tittade upp mot himlen. - Jag minns väl den dagen den föll, sa hon plötsligt. Hackspetten hade suttit där i ett par veckor. Han såg rätt snopen ut när den fina guldkulan föll. Bara för ett par veckor sedan berättade jag om guldkulan som hackades ner för en väninna. Jamen fåglar gör så där. De hittar något ställe som ger en riktigt bra klang, låter det högst imponerar det stort på det andra könet. Kan man inte sjunga sig till en partner får man helt enkelt se till att hitta den trumma som låter bäst. Så din fågel i köket kanske var en kärlekskrank trummis :)

http://nissebus.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards