Alla inlägg den 7 maj 2008

Av Annika - 7 maj 2008 22:43


Ett rejält bråk har flammat upp hos Yankton Sioux Tribe i South Dakota. En man från Iowa har fått tillstånd att bygga en stor svinfarm alldeles utanför reservatet. C:a 4000 svin skall inhysas här. Men indianerna säger att stanken kommer att vara enorm och kemikalier som används kommer att vara en miljöfara. De hävdar också att farmen kommer att finnas på land som ägs av stammen, vilket den nyblivna ägaren tillbakavisar. Han säger sig inte förstå protesterna eftersom farmen kommer att ge många arbetslösa anställning.


Protesterna har tagit enorma proportioner med indianer som blockerar vägar och fält så att grävskopor och lastbilar inte kommer fram. Insatsstyrkan tillsammans med krypskyttar har kallats in och massor med poliser är på plats. Indianska "warriors" blir arresterade dagligen,  hittills 22 stycken, men fler är på väg från andra stater. Inga allvarliga skador har dock rapporterats.


Jag har fått info att Arvol Looking Horse besökte Yankton förra veckan. Han är nu på väg till FN i New York med allt pappersarbete för att försöka övertyga FN att ta ställning. Tre indianer har lämnat in en stämning, vilken kommer att tas upp i domstol nästa vecka.


Annika - som mest blir upprörd över alla som svinar ner svinen. Herregud, man kan väl inte hjälpa att man blivit född till svin! Svin är också människ....jag menar, djur.



Av Annika - 7 maj 2008 16:56


Nu är klockan snart fem och jag har jobbat sedan i morse med enhetschefer i Kristianstad kommun. Jättetrevligt gäng! Allt har gått kanonbra. I kväll skall vi ha ålagille, men just nu sitter jag bara på terassen och njuter av utsikten. Det känns som att vara vid Medelhavet på något märkligt sätt....påminner mig om charterresor till Italien.


Fabriken där på udden är Absolut Vodka, har jag fått reda på. 


I går kväll tog jag en lååång promenad - först gick jag längst ut på bryggan.

Det är mitt hotell som ni ser rakt fram där på stranden. Mysigt, va?!



Kolla vilken "cool" brygga!! Alla bräder heter något! Ha ha! 

Nä, det är faktiskt så att man kan köpa sin egen bräda för 500:- och få sitt namn på den. Bra sätt att få ihop till byggnationen!



Annika - som skulle vilja stanna här och bara slappa.....!



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards