Direktlänk till inlägg 17 april 2009

Svenska regeringen glömde sin främsta hjältinna

Av Annika - 17 april 2009 09:39


 

 Erika Wendt i Stockholm 1941


Jag har just läst ut en mycket bra bok baserad på en gripande historia. Boken heter "Du en av oss" och handlar om Erika Wendt, Sveriges bästa agent genom tiderna.


Boken utspelar sig under andra världskriget. Den unga tyskan Erika kommer till Sverige för att arbeta på Abwehr , som var den del av den tyska krigsmakten som svarade för spionage och kontraspionage.


Erika blev kär i en svensk underrättelseofficer - Teddy. Han blev ombedd att värva henne och under flera år smugglade Erika ut hemlig information från Abwehr. Hitler hade kommit långt i sina planer att anfalla Sverige.


Erikas upplysningar var avgörande för att Sverige aldrig drogs in i kriget.


 

Här på Grand Hotell hade Erika och Teddy flera möten

Källa 


Teddy hade dock en relation med en annan kvinna och Erikas hopp om att hennes spionage skulle ge henne mannen hon älskade grumlades totalt. Hon fortsatte dock sin uppgift med en annan agent som handledare.



Radiocentralen i Stockholm 1940

Källa


1944 fick hon tuberkulos och skulle transporteras tillbaka till Tyskland för att få vård, hette det. Alla visste att hon skulle överlämnas till Gestapo som upptäckt läckan i Stockholm. I absolut sista stund räddades hon av Teddy som skaffat henne en ny identitet. Erika blev Ellen Berger.


Hon fördes till sjukhus i Ångermanland. Kriget tog slut. Ingen ville veta av henne.  Alla hade glömt henne. Svenskarna ropade "tyskhora!" efter henne och hon flöt runt i Sverige mellan olika socialkontor. Hon sökte svenskt medborgarskap men nekades.


Många, många år senare fick hon sitt medborgarskap, gifte sig och flyttade till Stockholm. 1995, när SÄPO började granska sin historia, hittade de dokumentation om spionen som gick under täckmanteln "Onkel". De grävde djupare i historien och hittade till sist Erika/Ellen i Stockholm.



1998 fick hon ÄNTLIGEN sin medalj av SÄPO. En guldmedalj där det stod "Du en av oss".


9 april 2003 dog Erika på Danderyds sjukhus. Under hennes nattlinne hittade man den lilla guldmedaljen.


En ung tyska som räddade oss alla från att dras in i krigets fasor, väl medveten om att Gestapo kunde avslöja henne när som helst.

Hur många liv räddade hon?

Och VARFÖR har hon inte blivit hyllad av oss för vad hon gjorde??!


Annika - som blev alldeles tagen av berättelsen som var så full av kärlek, svek, hopp, rädsla och framförallt mod!!

 
 
Ingen bild

Mr Bogus

17 april 2009 11:17

Verkar vara en bok man absolut måste läsa. Lite typiskt Sverige att inte vara korrekt mot personer som gjort landet en stor tjänst. Det minsta man borde gjort var väl att ge Erika svenskt medborgarskap.

 
Ingen bild

Annika

17 april 2009 11:33

Ja, det var gräsligt att läsa hur hon har behandlats!! Hur många svenskar har hon räddat, liksom? Hon borde ha fått en staty nånstans! Istället vet vi inte ens hennes namn.

Intressant bok på många sätt eftersom den är väldigt detaljrik om Hilter, Stalins och Per Albins planer. Författaren är själv politisk flykting från dåtida Sovjet, så tydligen sitter hon inne med mycket information!

 
Annika

Annika

17 april 2009 14:58

*tittar in*
Tackar för tipset om boken som nog passar både mig och sambon.
Vinkelivink!!

http://acka.bloggagratis.se

 
Ingen bild

annika

17 april 2009 15:55

Hallå där.
Japp, det är det fina med den här boken. Passar både män och kvinnor.

Själv har jag aldrig varit intresserad av att läsa om Andra Världskriget. Detta var första gången. Jag lärde mig massor som jag inte vetat tidigare.

 
Anna

Anna

18 april 2009 11:04

Den boken måste jag läsa.

Och meditativ gång är inget jag själv hittat på. Det ingår i begreppet "Basal kroppskännedom"... =)

http://annabella.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards