Direktlänk till inlägg 15 november 2009

Vad betyder egentligen "förlåt?"

Av Annika - 15 november 2009 16:10


När jag höll mitt lilla improviserade tal hos Amnesty in London, råkade jag även ta upp frågan om att två länder fortfarande inte har bett sina ursprungsfolk om ursäkt: USA. Och Sverige. Sverige har ett flertal gånger fått varningar och påtryckningar från FN om att vi behandlar samerna inkorret, att vi inte följer de riktlinjer som finns i FN:s stadgor.


I MITT huvud tycker jag en ursäkt är viktig. Inte för att det ändrar något och inte för att det nödvändigtvis innebär att ursprungsfolken får det bättre. Men när vissa länder hårdnackat vägrar att säga "förlåt för vad vi gjort!" tycker jag att det är urdåligt.


Efter mitt lilla tal tog ordförande till orda och krasade sönder det jag hade sagt. Ett "förlåt" innebar i själva verket att man godtog rätten att förgripa sig på ursprungsfolk, sa han. Man legaliserade övergreppen.


Jag har funderat på hans uttalande - som många i publiken nickade åt - och inte riktigt fått ihop det i min skalle. 

Innebär det alltså att länderna som INTE bett om ursäkt - d v s USA och vi - därmed har föregått med ett gott exempel?


Tänk så olika man kan uppfatta ord och uttalanden.  Och så totalt fel det kan bli. Jag försöker verkligen förstå varje gång sådana här "krockar" inträffar, dels för att jag älskar allt som ställer mina egna åsikter och uppfattningar på spets, dels för att jag vill försöka förstå andra kulturers tankesätt.


Jag har ju hört många indianer säga att dom ALDRIG skulle be om ursäkt (det finns även en scen i vår film med ett sådant uttalande)  och att det ordet inte ens finns i vissa indianspråk. Och nu börjar jag förstå att det har en helt annan mening!


Annika - inte alltid så lätt att kommunicera med andra kulturer!

 
 
Ingen bild

marieg

16 november 2009 12:34

vad innebär förlåt för mig?
Det "kan" innebära upprättelse (tex. för ett övergrepp) men då bara om förlåtelsen följs av en aktiv handling.
Dvs. att man i aktiv handling "visar" att man har lärt sig av sitt misstag, och inte ideligen upprepar det.
För mig har det blivit väldigt viktigt att få höra förlåt för gamla oförätter, trots att det aldrig kan få dem ogjorda.
Neej! jag förstår inte heller vad han menar med att det legitimgör övergreppen.
Skulle vara intressant att få höra honom förklara detta närmare, jag vill också gärna försöka förstå det ur den andra synvinkeln.

 
Annika

Annika

16 november 2009 15:41

Ja du, Marie. Det blir väldigt krångligt när jag tänker på hans sätt att tänka. Då skulle man ju ALDRIG kunna säga förlåt?

Ska fråga Folke hur han uppfattade det, han var ju där.

Hrmm...undrar om inte Dezi spelade in det hela. Måste lyssna en gång till.

http://www.banfield.bloggagratis.se

 
Ingen bild

marieg

19 november 2009 21:18

jag ställde frågan i ett annat forum (vad man menar med att man inte vill ha ett förlåt) och fick svaret att handling talar mer och DET håller jag med om.
Men eftersom jag också har varit utsatt för övergrepp, så vet jag att det också är läkande att få höra ett förlåt, trots att det inte innebär något om det inte också åtföljs av aktiva handlingar (vilket tyvärr inte var följden i mitt fall) men det behöver ju inte innebära att det skall vara så för andra.
Vare sig individer eller "grupper".
Jag säger som dig: jag vill gärna kunna förstå och då måste man ju få ställa frågan igen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards