Direktlänk till inlägg 14 april 2008

Till alla barn som inte kom hem

Av Annika - 14 april 2008 18:49


Den 10 april presenterade Mohawk Nation i Kanada den fruktansvärda listan på de massgravar, fyllda av indianbarn, som hittats i närheten av internatskolorna. Under 1900-talet togs indianbarn med våld från föräldrarna för att interneras i skolor som skulle "slå indianen ur barnen och göra dom till människor." Massor av barn misshandlades till döds, ett flertal barn blev även utsatta för sexuella övergrepp. Bakom dessa övergrepp stod katolska kyrkan, anglikanska kyrkan, Unity Church samt Kanadas regering. Till dags datum har 28 massgravar upptäckts med tusentals barnlik. Den 19 april presenteras listan för FN med krav på ekonomisk hjälp för identifieringsprocessen.


Här i Sverige förenas vi i sorg, vrede och äckel över 10-åriga Englas fruktansvärda öde. Hon skulle cykla hem själv för första gången. Själv! Kom ni ihåg hur det kändes, första gången man fick göra något själv?! Första gången man fick lov att gå till skolan själv, första gången man fick handla  eller gå till en kompis själv! OJ, vad man kände sig stolt och "stor"! Kanske fick Engla känna lite av den där glädjen över att vara "stor" innan en 42-årig man bestämde sig för att hans sexuella behov var viktigare än en 10-årings rätt att bli "stor" på riktigt! Engla var så nära hemmets skyddande vrå...men hon nådde inte ända fram.


I USA och Kanada väntade tusentals gråtande indianska mammor på sina barn, som hamnade i anonyma massgravar. Utan namn, utan identitet. Ingen fick veta vart de tog vägen. Den hjärtskärande sorgen som skoningslöst etsar sig fast i vår själ ser precis likadan ut - vilken hudfärg vi än har. Den skiljer inte på ras eller religion eller land. Tragedin av att förlora ett barn är lika gränslös, var vi än befinner oss.


Så ikväll sätter jag ett ljus i fönstret för alla de barn som aldrig fick bli stora.

Och för alla de barn som inte kom hem.......


Annika - utan ord

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards