Direktlänk till inlägg 14 mars 2009

Att härska och söndra

Av Annika - 14 mars 2009 09:30


Igår på kursen pratade jag om härskartekniker.

Idag sitter jag här och tänker på hur förödande och destruktivt dessa manipulativa ledarbeteendena är.

Det handlar faktiskt om att ta ledningen eller styra gruppen genom att skapa smärta, kaos och förödelse.


Härskartekniker kan du testa genom...

...att osynliggöra

Undvik att hälsa på den där utvalda syndabocken.

Lyssna inte på vad han/hon säger.

Prata OM honom/henne som om han/hon inte vore där.


...dubbelbestraffning

Mamman som får ett chefsjobb kan man beskylla för att inte bry sig om sina barn. Hon jobbar ju hela tiden!

När hon sedan går ner till halvtid kan man beskylla henne för att inte sköta sitt jobb. Hon är ju aldrig där!

Vad hon än gör gör hon fel!


....påföra skuld och skam

Martyrernas himmelrike.

Låt folk få veta vad dom gjort mot dig, hur dåligt du mår.

Berätta att det mesta är just deras fel.


....förlöjliga

Metoden är enkel: förringa, skratta ut, håna folk.

Gärna i grupp. Och gärna om utseendet/klädseln o dylikt.

Tissla och tassla om det när han/hon går förbi och skratta lite nedlåtande.

Fungerar alltid!

Speciellt populärt bland barn och ungdomar.


....undanhålla information

Ge information till alla utom just han/hon. Ständigt.


Folk som utövar dessa tekniker har ofta gjort det sedan barnsben och gör det för att skydda sig själva och sin dåliga självkänsla, samtidigt som man givetvis får en sorts "makt" i en grupp.


Det är svårt att "komma åt" personer som utövar härskartekniker eftersom de sällan lyssnar på feedback. De har byggt en mur kring sitt sårade och osäkra inre och kan ta till precis vilken metod som helst för att skydda sig.


Jag ska utveckla det här lite mer när jag kommer hem igen.

För nu ska jag iväg och äta frukost med min son.


Annika - mitt inne i grupputveckling och konflikthantering

 
 
Ingen bild

marieg

16 mars 2009 16:11

som så ofta, så sitter jag och nickar och håller med dig Annika.
Ett ynka litet observandum bara: Undanhålla information skall det vara, istället, såklart!
Om man jobbar/deltar i en grupp så finns alltid någon av härskarteknikerna med, mer eller mindre, men det kan just ta ett tag, särskilt som ny gruppmedlem, att komma underfund med det.
Man skall nog gå på sin magkänsla då, att:" här känns det konstigt", när man hör och ser saker.
Försöka att hellre bilda sig en egen uppfattning om personerna/händelserna i fråga.
Att ha civilkurage kräver mod och inte alla människor är tränade i det.
Men med Annikas fina kurser, så går det lättare.
(ha ha, nu känner jag mig som "kaffe utan grädde, är som....")
Men visst är det så att människor med ett osäkert inre nyttjar sig lättare av dessa tekniker, personlig utveckling är livsviktig.

 
Ingen bild

Annika

16 mars 2009 16:45

Tack för rättelsen!
Jag skrev faktiskt av ett kurspapper vi hade, men nu tycker jag det ser väldigt konstigt ut med "innehålla" (de som skrivit det menar väl "hålla inne"....)

Så jag ändrar det här på bloggen.

Ja, jag håller med, Marie. Man ska gå på magkänslan. Vår intuition ÄR stark, bara vi vågar tro på den. Om något säger att "detta är inte bra för mig" så är det oftast på det sättet....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards