Direktlänk till inlägg 2 december 2009

Planering av Valldafilmen

Av Annika - 2 december 2009 15:32


Jag och Folke träffade Göran ute på Prästgården i Vallda och ägnade tre timmar åt en genomgående planering av filmprojektet.


Vi beslutade oss för att skjuta det stora informationsmötet till 30 januari. Göran har nämligen lyckats få med en dam som doktorerat i läsarrörelsens musik. Hon samarbetar med musiker och sångare som kan framföra 1800-tals låtar under vårt informationsmöte. Så "coolt" !


  

Så här ser det ut när vi jobbar! Göran har grävt fram alla skrifter och böcker som tänkas kan.  Vi blandar det friskt med kaffe, lussekattor, juice, tidningsurklipp, bandinspelningar....ALLT!


Det är SÅ mycket att läsa in och plugga på. Dessutom är det tänkt att jag ska skriva manus, så jag måste VERKLIGEN ge mig in i läsarrörelsens värld.


  


Den här scenen ska vi ha med i filmen!!


Läsarrörelsen ville nämligen hålla egna bibelmöten, vilket var strängt förbjudet. Därför fick dom i hemlighet bege sig ut i skogarna med risk för arrestering.


Det som prästerna ansåg så förskräckligt och djupt vanhelgande var att KVINNOR fick tolka Guds budskap samt predika för folket!! (Tänka er det på 1800-talet!) Dessutom fick vanliga "simpla" bonddrängar predika. Läsarrörelsen gjorde ingen skillnad på klass eller kön. Alla skulle vara lika - precis så som Jesus sagt.


Jag hoppas SÅ att vi får chans att göra en pilot. Vi kommer att behöva många statister. Om ni bor i trakten kanske ni vill göra en insats framför kameran? :)


Annika - oj, vad dagen liksom bara försvann!

 
 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

2 december 2009 20:28

Förra sommaren följde jag och två av mina tjejmilenkompisar en vandringsled som gick förbi en av Läsarrörelsens samlingsplatser. Intressant historia om hur de hade det och fick gömma sig för att kunna samlas!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Ingen bild

annika

2 december 2009 22:19

Ja, TÄNK hur det gick till förr i världen.
Och TÄNK att det finns folk som tror att dom har den enda sanningen. Makt och rädsla är effektiva och katastrofala styrmedel.

 
Ingen bild

marieg

4 december 2009 19:27

här finns två intresserade statister, som kan ta sig till plats (vinkar glatt)

 
Annika

Annika

5 december 2009 09:31

Toppen! :) Det skulle vara såååå kul om det här blir av!

http://www.banfield.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards