Direktlänk till inlägg 18 april 2008

Världens mest kända hällristning i Bohuslän

Av Annika - 18 april 2008 10:13

Min nya bok har legat på is ett tag, beroende på att jag inte fått tag i folk som skulle kunna hjälpa mig vidare. Men eftersom jag vet att målet med boken är Tanumshede i Bohuslän - på samma sätt som målet med "Livets Lapptäckte" var Omberg - så väntar jag lite till.


I Tanum finns de flesta hällristningar i norra Europa och området finns med på UNESCO:s världsarv sedan 1994. Mer än 1.500 hällristningsplatser har hittats, inklusive världens mest kända enskilda hällristning och världens mest besökta: Vitlyckehällen. Den sträcker sig 22 m med mer än 300 symboler och figurer inhuggna.


Bilderna visar inte mycket ur vardagslivet utan snarare jakt-och sjöscener och shamanska symboler. Det här är ett mycket intressant område och Vitlycke muséum är väl värt ett besök, jag har varit där flera gånger. Muséet öppnar igen 1 maj och det är det jag väntar på. Sedan hoppas jag boken skall ta fart igen.....


På muséet firas sommarsolståndet 21/6  med bl a en offerceremoni (de har en väldigt fin bronsåldersgård och offerplats). Så jag kan inte låta bli att fundera på att boken denna gång skall handla om just sommarsolståndet. Och om man kombinerar det med World Peace and Prayer Day...hrm...just nu får jag många idéer. Men jag tror att boken leder mig rätt. Liksom alla gånger tidigare :)


Annika - som längtar upp till hällristningarna


 
 
Lena

Lena

18 april 2008 10:37

Lycka till med skrivandet! hoppas du får hjälp och inspirationnär det öppnar.
trots att jag bor så pass nära Tanum och ritsningarna i Vitlycke har jag aldrig varit där i vuxen ålder.

http://lenaspingler.blogg.se

 
Ingen bild

Annika

18 april 2008 16:14

Tack, Lena! Ibland blir det ju så att ju närmare vi bor något, ju mer sällan är vi där. Boken kommer nog igång igen när som helst. Den blir inte skriven förrän den VILL bli skriven....det är det som är jobbigt med mina böcker, de har ju ett eget liv. Jag försöker lära mig det där med tålamod. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards