Direktlänk till inlägg 5 december 2008

Lappland håller på att gå i konkurs

Av Annika - 5 december 2008 11:00


För någon månad sedan fick jag en länk av mina samekompisar.

Den går till en äventyrspark i södra England som kallas för "Lapland". Dit kan folk komma och uppleva nordisk vinter och bl a träffa tomtar och renar. Jättespännande för barnen. Det som inte är speciellt roligt är  att folk kan komma hit för att få leka - SAMER!!


Jag vet att en mängd indianer och samer är upprörda över hur vi vita springer runt och leker DOM, t o m har indianbyar och nu en sameby. Om ni tycker det låter oförargligt, fundera då på detta:


Varför är det ingen som startar en negerby?? Vi kunde få komma dit och leka negrer, klä oss i bastkjol, slänga oss i lianer och jaga vilda djur med spjut. Kanske göra lite hokuspokus voodo också.


Eller varför inte en judeby? Skulle det inte vara kul att klä ut sig och leka rabbi? Vi kan bygga upp en klagomur och springa runt med torah rullar. Helkul! Varför gör vi inte DET?


Svaret är givetvis: för att det skulle vara grovt kränkande! Ett äventyrsställe där vuxna kan klä ut sig till en annan ras och leka med detta folks heliga symboler - det skulle ju aldrig vara acceptabelt!


Men ursprungsfolk spelar liksom inte i samma liga som alla andra. Dom kan man göra precis vad man vill med. Dom är våra leksaker - och om dom klagar är dom bara gnälliga och ogina.  Fortfarande, idag, år 2008! Mitt uppe i allt snack om "nollrasism".


Anyway - i går hittade jag den här artikeln i tidningen:


 

  

Parken blev ett stort fiasko! Ett billigt jippo i syfte att suga ut barnfamiljer på pengar. Folk har klått upp både tomten och hans småtomtar (hihi).

Det är ju fortfarande ingen som berör frågan om att klä ut sig till andra raser, men ändå. Parken kommer att stängas och anmälningarna bara droppar in.


Jag säger bara det: what goes around comes around :)


Annika - som alltid undrat varför ursprungsfolk inte är lika mycket värda som andra människor?

 
 
Ingen bild

VR

5 december 2008 12:34

Ville bara säga krya på dig, Annika.
Jag var också döförkyld för en månad sedan, blev däckad i en hel vecka.
Men det går ju över, tack och lov. Snart är du pigg igen!
Kram från du vet vem :)

 
Ana

Ana

5 december 2008 15:13

jag har ett bra citat jag bär med mig som säger det mesta:
”Jag försöker att behålla en balanserad syn, men det syns mig ibland som om ingenting av vår naturliga värld kommer att lämnas ifred, ingenting är heligt, ingenting är utom fara, allting har ett pris och ingenting har något värde.”
av Skepparen på Greenpeaces skepp Artic Sunrise under arbetet i Amazonas.

http://www.lavkattan.se

 
Ingen bild

Annika

5 december 2008 15:40

Jag rös när jag läste det....
Fruktansvärt sorgligt. Men sant!
Jag tror det är viktigt att vi som verkligen TROR på att vissa saker inte SKA säljas och att allt har ett värde, dock inte räknat i pengar, inte ger upp utan fortsätter att strida för det vi tror på!

Kram
Annika

 
Ingen bild

marieg

5 december 2008 21:45

allt kan inte köpas för pengar, inte heller säljas för pengar, ändå så försöker folk ständigt att göra just det, inte undra på att våra förmödrar vänder sig i sina gravar.
Striden står kvar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards