Alla inlägg den 21 december 2008

Av Annika - 21 december 2008 18:24


Bjällerklang, bjällerklang.....

 


Slår in julklappar.

Alla två! (Haha)

Det kommer fler....

 


Julmaten börjar trilla in i kylskåpet

Sill, sylta, senap, rödbetssallad, hovmästarsås och ansjovis = blivande Janssons....

 


 ...och så är det ju fjärde advent. På samma dag som vintersolståndet! Det händer inte så ofta.

Den kristna hyllningen blandas med det hedniska. :)

Och egentligen firar vi ju alla samma sak: ljuset, pånyttfödelsen och hoppet!


Annika - som undrar vart den här dagen tog vägen...?? Var det någon som såg den flyga förbi?

Av Annika - 21 december 2008 15:27


Regnbågen ringde mig och meddelade att alla böckerna jag lämnat där när jag signerade hade tagit slut!

VAD KUL!


Flera kunder hade hört av sig och ville ha dom innan jul, så jag lämnar in en ny trave böcker till affären i morgon vid lunchtid. För övrigt finns boken även hos Ametistgrottan på Hisingen, Göteborg.


Annika - som är så glad att folk vill läsa om Minya

Av Annika - 21 december 2008 15:23


Vi hade faktiskt flera timmar av blå himmel idag!
Men nu regnar det igen...förstås....


Jag hann i alla fall med en härlig powerwalk i parken och gjorde några små stopp här och var för att prata lite med naturen.


När jag stack ner handen i min träningsjacka hittade jag....en hundralapp! Nä men...wooooeeeh! Hade glömt av att jag lagt den där. Och NU har jag kommit på hur jag ska ta mig igenom krisen:

1) dra alldeles för mycket skatt så att jag får en kul överraskning till jul

2) "glömma" hundralappar här och där så att jag kan hitta dom igen. (Om jag har TUR)


"Recycling of money", alltså.

Det ger mig inte ett öre mer i fickan, men det ger mig några glada ögonblick. Och det är väl inte så dumt det heller! (Fniss)


Annika - som ska försöka komma på flera löjliga ljusglimtar i vardagen...hahaha

Av Annika - 21 december 2008 09:15



Solnedgång - foto taget vid Nordpolen


Idag skall mörkret slutligen ge vika för ljuset.

En viktig dag för våra förfäder.

En dag värd att firas, att ge blot till de gudar och gudinnor som då vandrade på jorden. En dag att hylla månen, solen och Moder Jord.

Vår egen högtidsdag - innan nyvunna religioner ändrade datum.


Så idag hyllar vi att ljuset skall återvända, men skänker även tankar till de som alltid lever i mörker. Till de som har det svårt, till de som lider. Till de som är lyckliga över en enda strimma av ljus.


Vintersolståndet är här.


Kanske ett lämpligt tillfälle att minnas våra rötter, våra gamla traditioner och givetvis vår kära Moder Jord.


Annika - som skall ut i naturen idag

Fotot lånat från Yvonnes blogg. Tack, Yvonne!




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards