Direktlänk till inlägg 30 december 2008

Så börjar den långa resan.....

Av Annika - 30 december 2008 10:48


Jag har definierat mina "småkryp" och därtill hörande märkliga sysselsättningar :) När något håller på att födas och jag försöker trycka in det igen blir det....härdsmälta! Som i februari, när Minya bara ville ut. Då finns det inget att göra än att "hänga på".


Just nu måste jag börja förverkliga mina två drömmar för 2009. Måste!

Boken är ingen idé att börja på innan diskussionen med Bonniers. Det kan bli ogjort arbete. Återstår då filmmanuset. Varför vänta tills i morgon med det du kunde gjort igår?!


Av proffsen i England fick jag uppmaningen att läsa bra filmmanus för att lära mig. Och så fick jag en länk http://www.imsdb.com/, där man hittar manus till en massa kända filmer. Nu har jag LÄST Robin Hood. (Skratt) (Oj, så många scener som inte var med i filmen!)


Sedan har jag haft trevliga maildiskussioner med etablerade regissörer och manusförfattare här i Svedala, varav en av dom t o m har en agent i USA! De har hjälpt mig med några frågor. Tusen tack, killar!! När man är totalt nybörjare som jag dyker det upp hundratals frågor och värre kommer det att bli. Suck!


I natt försökte jag punkta upp de olika scenerna i boken. Det är så svårt att skriva manus, där man inte kan "berätta" om folks bakgrund, tankar, känslor - utan allt måste förklaras i bild. Men det här är en riktig utmaning och jag älskar ju utmaningar.


Soooo...."here we go!"


Annika - som ska på bio snart. Man måste ju SE på film också för att lära sig....:)

 
 
fredrik

fredrik

30 december 2008 13:58

Du kanske skulle hälsa på på min blogg. Där finns massor, verkligen massor att läsa om hur man skriver filmmmanus.

/fredrik

http://www.adastramedia.se/blog

 
Ingen bild

Annika

30 december 2008 18:00

Men TUSEN tack för tipset, Fredrik! Jag är nog lite omtumlad över hur hjälpsamma folk är i den här branschen! Själv kommer jag från en bransch där misstänksamhet och avund står som spön i backen!!

Jag tar verkligen det här på allvar och ska lära mig allt jag kan!

Tack igen!
Annika

 
Ingen bild

marieg

2 januari 2009 20:48

jaa, du annika, missunsamhet och avund är otrevliga mänskliga beteenden.
När vi skulle göra våran dokumentär-film, i föreningen, så var det meningen att alla skulle komma klapp färdiga till första samlingen med ett färdig-skrivet manus.
Jag, min vana trogen, lyckades skjuta på allting, för att skriva manuset, den timman det tog in till förenings-lokalen.
Väl där, fann jag att INGEN annan, hade skrivit ett manus, bara jag.
Men jag presterar tydligen bäst under högt tryck, för jag höll mig till alla de scener som hade tryckt på (i själen), tills att klipparen skulle blanda sig i spelet.
SÅ av 4 timmars inspelad film, blev det dryga 12 minuter.
Vad fint att du har hittat kunskaps-bank att få info. från och några generösa vänner, som delar med sig av kunskap, stor lycka till dig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards