Alla inlägg den 6 juni 2008

Av Annika - 6 juni 2008 23:38


Min lägenhet måste vara byggd av en bastutillverkare! Det är tortyr att vara inomhus. Så jag och min kompis Arne letade oss ner till vattnet, till Röda Sten. Som ett tips till semestrande Göteborgsresenärer: åk till Röda Sten och ta en fika. Ni har en underbar utsikt över hamnen och kan njuta av vattnet, båtarna och underbart god glass! Här finns två fik: Konstnärscaféet och det gamla Pannhuset, som är omgjort till Kulturcenter.


Här sitter Arne och jag i skuggan (!) och njuter av glass och cappuccino. Ja, jag är ju inte där, förstås. Bara min väska.... :)



Så här ser det ut åt andra hållet, när jag tröttnar på att titta på Arne. (Fniss) Älvsborgsbron håller på att repareras. Trafikkaos...som alltid.

 


Området har fått sitt namn efter denna mytomspunna sten som nämndes första gången 1758. Det sägs att en svensk officer dödats här i samband med en dansk landstigning och hans blod skall ha sprutat över stenen. Den röda stenen ligger precis där gränsen till Danmark gick innan Sverige erövrat Bohuslän och Halland. Det var ett känt tillhåll för rövare och smugglare förr i tiden, här rövades sjömän när de gick i land på sina surt förvärvade slantar. Men nu är det, som ni ser, rena idyllen. Stena Lines fartyg i bakgrunden.


Stenen målas röd regelbundet - men ingen vet av vem. (Om du som målar läser detta...hör av dig till bloggen. Du får gärna vara anonym. Ha ha)

 


Annika - som skrivit på boken så att laptopen glöder :)

Av Annika - 6 juni 2008 14:20


Det är DIN dag idag, Moder Svea! Tänk att du äntligen fick din egen dag ”på riktigt”, så där som andra länder har! Förut fick man bara ”smygfira” dig. Vi sneglade på våra grannar i väster och blev lite avundsjuka den 17 maj, för dom hade så roligt! Man fick liksom inte lov att ha lika roligt för att fira dig. Inte förrän nu. Nu när vi lite tafatt försöker fatta vad det är vi ska göra……

Du är underbart vacker, Moder Svea, för du har allt!! Stora snöklädda fjäll och mjuka kullar, långsträckta åkrar med böljande säd eller saltstänkta, ljungbeväxta granitklippor. Du har oräkneliga sjöar, älvar, bäckar och vikar och är mjukt omgiven av havsvatten så att vi kan välja mellan tång och sötvatten. Du har obebodd, underskön natur som är tillgänglig för oss alla, du har skärgårdsöar som är nästintill outforskade, klippiga eller lummiga! Dina djupa trollskogar känns oändliga och dina vackra bokskogar i söder skänker en magisk närvaro av något större. Du har korsvirkeshus och samekåtor, höghus eller falufärgade stugor.

Du har det mest fantastiska kulturarv, där våra förfäder än i dag talar till oss! Runtomkring oss, från oräkneliga stenar, berättar dom om sina liv, knyter samma forntid med nutid och öppnar ibland rikedomarna som finns lagrade i jorden. Du har en levande forntid.  Din mytologi är känd i hela världen och dina vikingar är världsberömda. Du är urbefolkningens hem, du är en trygg och vårdande famn för flyktingar, du är majstång och dalahäst och spettekaka och sameslöjd.

Du är Volvo och IKEA, Garbo och Bergman, Roxette och Abba, Björn Borg och Stenmark - och just nu är du väldigt mycket Zlatan och Carro. Vi utgör bara 0,15% av världens befolkning men SHIT vad vi har lyckats ute i världen!

364 dagar om året skäller vi på dig. Bry dig inte om alla dom som gnäller! Innerst inne så älskar vi dig. Vi har lite svårt att uttrycka det, bara. Vi är ju stolta, men vi får bara lov att visa det på fotbollsmatcher och då går det överstyr.  Vi har blivit lärda att förtränga allt som vi har och istället gnälla över allt vi inte har. 

Så i morgon gnäller vi igen. Men idag, Moder Svea, idag ska du ha credit för att du är det vackraste som finns!

Annika - shit, glömde köpa flagga (skratt)


Av Annika - 6 juni 2008 09:32


Sprang på en bekant i går som jag inte hade sett på länge.

"Vad gör du nu för tiden?" frågade hon.

"Jag håller på med min nästa bok"

"Ah, vad kul!! Vad skriver du om?"

"Hällristningarna i Tanumshede. Jag har fått hjälp från Vitlycke muséum."

"Nähääää?! Min pappa var en av projektledarna när de byggde muséet. Han kan berätta massor för dig!!"


Som sagt. Varför är jag inte förvånad?


Annika - uppe med tuppen idag

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards