Alla inlägg den 21 juni 2008

Av Annika - 21 juni 2008 11:49


Nu har jag äntligen bestämt mig hur jag ska spendera dagen. Det har varit lite snurrigt här - folk som har blivit sjuka, planering som måste ändras, nya besked m.m Så jag har velat in i det sista. Jag hade hoppats jag skulle kunna vara i stugan, men min son har fyllt den med sina kompisar. Så jag håller mig faktiskt därifrån. :)


Idag, på sommarsolståndet, firar Vitlycke muséum sin midsommar. De firar med fornnordiska och historiska traditioner. (Och på rätt dag). Midsommarstången är i form av en kvinna - en gammal bohuslänsk tradition. (Hade ingen aning!) På kvällen blir det fackeltåg till offerdammen, där en offerceremoni hålls till vår fornnordiska gudar - så autentisk som vi kan få den så här i moderna tidern.


Jag tvekade om jag skulle köra upp - det är ju 40 mil fram och tillbaka - och jag måste hem sisådär mitt i natten. Så jag avvaktade för att se hur vädret skulle bli. Det blåser så gräsligt här på västkusten!  Men äh...hur många gånger får man uppleva något sådant här på en av våra förfäders mest heliga platser?! Och jag har ju liksom inget annat för mig....


Återkommer i morgon med foton!


Annika - på väg tillbaka till forntiden


-------------


Åskguden Tor? Eller en av huvudrollsinnehavarna i min bok:


Av Annika - 21 juni 2008 09:46


Just idag, 21 juni, ordnar The Morning Star Institute en särskild samling vid Bear Butte i South Dakota. Institutet, som drivs av indianer, kallar denna dag för "National Sacred Places Prayer Days", vilken anordnas för sjätte gången och inbegriper många platser som är heliga för indianerna. 


Kärt barn har många namn!


Det är en viktig dag, vad vi än kallar den! Skänk en tanke till Moder Jord idag då ljuset aldrig har varit så närvarande! Den längsta dagen på året.


Annika - funderar på vad jag ska göra idag

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards