Direktlänk till inlägg 9 juni 2008

Thor Heyerdahls teorier

Av Annika - 9 juni 2008 22:53


Nu har jag alltså läst ut "Jakten på Oden" och den var väldigt intressant. Det som lämnat mest avtryck på mig är nog att rasism är idiotiskt (som om jag inte visste det förut!) Folk i Europa, Asien och norra Afrika är ett enda stort hopkok av folkslag som vandrat, flyttat, krigat, gift in sig i andra folkgrupper, bytt namn, utvandrat m.m.  Vi måste helt enkelt vara "kusiner" med alla folkgrupper i ovanstående områden! Och eftersom Amerikanare är ett hopkok av Européer (förutom då givetvis ursprungsfolken), så är vi alla nästintill släkt!


Jag tror på Heyerdahls åsikter att vi är utvandrare från staden Asov, han raddar upp bevis som man bara inte kan säga emot! Men vem blotade (offrade) Oden själv till - jo, Tor! Tor var inte med bland asarna utan den kanske (enda?) "riktiga" guden. Tyvärr kan jag inte väva in den här teorin i min bok. Asarna kom, enligt Heyerdahl, till Sverige c:a 65 f Kr. Alltså hundratals år efter att bronsåldersmänniskorna (ristarna) levde. Och vem blotade dom till i så fall? Vem bad dom till, vem offrade dom till? Vi har ingen som helst aning!


Nedanstående bild är urintressant!! Mumier grävdes upp i Kina i Xinjiangs området. Alla var långa och vita i hyn, blonda med blåa ögon!! Inga som helst asiater. Dessa mumier är 4000 år gamla, alltså mer än 2000 år äldre än vikingarna. Vilka var dom? Fynden gjordes för snart 30 år men Kina har tigit om upptäckten:




 Kolla de här ringnålarna - de översta hittades i Asov och dateras till c:a 100 e Kr.  Långt innan vikingarna. De var på den tiden statussymboler för asa-män och togs med upp till Sverige av "utvandrarna." Som ni ser är de helt och hållet lika. Rad 2 - Gotland 900 e Kr, rad 3 - samiska handelsvaror 900 e Kr och underst från vikingatiden:


 


Annika - som har lärt sig massor om vår forntid

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 27 juni 2010 16:53

När jag startade denna blogg för drygt två år sedan hade jag som mål att skildra produktionen och tryckningen av min bok "Kvinnan i Klippan." När boken kom ut skulle jag sluta blogga. Trodde jag. Ha ha. Men bloggen ville annorlunda. Dessutom ...

Av Annika - 27 juni 2010 10:09

  Kunde inte sova i natt. Kände mig  "konstig" och svettig. Men speciellt varmt var det ju inte.   Vid halv fyra tiden var jag uppe och funderade på att kanske ta en nattlig promenad. Till slut, vid femtiden, gled jag in i dimmornas land och ...

Av Annika - 26 juni 2010 18:04


  Lade mig i Slottsskogen med min lilla picknick och försökte få färg på de kritvita benen. Och ansiktet. Där låg jag i två timmar - tills jag kände hur det började göra ont på läppen, precis där jag brukar få munsår. Neeeeeej!! Nejnejnejnejnej! Ja...

Av Annika - 26 juni 2010 11:51

  Flås...flås...flås...flås...   Har powerwalkat runt Slottsskogen och tittat på resterna av midsommarfesten. Vi var dock en hel hög med hurtiga motionärer som forsade fram mellan träden :)   Lagom varmt just nu. Men hettan kommer nog a...

Av Annika - 26 juni 2010 10:05


         God morgon!Hoppas ni vaknar utan baksmälla :)   Himlen är knallblå! Men i går kväll var det svarta moln på himlen och en kraftig blåst. Och KALLT. Så jag vet inte hur det gick för utomhusfirarna.   Läste att det förr i tiden ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards