Alla inlägg under juni 2008

Av Annika - 6 juni 2008 09:32


Sprang på en bekant i går som jag inte hade sett på länge.

"Vad gör du nu för tiden?" frågade hon.

"Jag håller på med min nästa bok"

"Ah, vad kul!! Vad skriver du om?"

"Hällristningarna i Tanumshede. Jag har fått hjälp från Vitlycke muséum."

"Nähääää?! Min pappa var en av projektledarna när de byggde muséet. Han kan berätta massor för dig!!"


Som sagt. Varför är jag inte förvånad?


Annika - uppe med tuppen idag

Av Annika - 5 juni 2008 23:02


Hörde idag att djävulen från Österrike, d v s källarbarnens pappa, får massor med beundrarbrev i fängelset. Mer än 200 kvinnor har skrivit kärleksbrev till honom.


Liksom...."WHAAAAT?!" Okey, okey jag vet att vissa kvinnor gillar "bad guys", men finns det inte en gräns även för kvinnor som tror att deras kärlek kan göra mannen "frisk"?! Jag kan nog - kanske - förstå romantiken ā la Bonnie och Clyde. Lite inbrott här och var, några bankrån, luffa runt i landet i en gammal bil. Bonnie och Clyde var ett rätt hyggligt par i jämförelse. Men var i h-e hittar man romantiken hos denna 73-åring som personifierar ondskan själv? Denna märkliga drift att försöka läka söndriga män gör att vi kvinnor ibland hamnar såååå fel. Vem startade den där driften? Vad är den till för? Och hur många gånger lyckas det? Finns det någon statistik?


För övrigt är jag så trött idag. Är det värmen, eller....?

Får ingenting gjort, kom inte ens iväg till landet. Suck.

Vill ha lite, lite regn. Snälla!


Annika - gäsp.....


-------------


Alla är trötta av värmen. T o m pelikanerna:


Av Annika - 5 juni 2008 11:01


Ska till Ystad på söndag. Där har jag aldrig varit förut.

Vad ska jag se?

Var ska jag äta?

Bra fik?


Någon som har några tips? :)


Annika - som ser fram mot en ny utflykt

Av Annika - 5 juni 2008 10:47


Nu har jag läst halva boken av Heyerdahl och den är minst sagt fascinerande! Han hävdar att Oden och hans följe kom från dagens Azerbajdzjan vars folk kallar sig Azari - något som kan översättas till Asar.

Odens tid (c:a 65 f Kr) bodde de i staden Asov vid Asovsjön. Inte långt därifrån fanns staden Van, där vanerna bodde.


Vid romarnas intåg flydde ett stort följe av såväl asar som vaner upp mot norra Europa med Oden som härförare samt 12 överstepräster. Oden var magiker, shaman och själv överstepräst. Han satte sina söner att härska i de olika länderna, såväl i Norge och Danmark som i England. Så småningom slog han sig ner i Sigtuna i Sverige (Svitjod, som det då hette) och började ta in skatt av svenskarna. Han blev snart tillbedd som en gud.


Heyerdahl presenterar enormt många bevis för ovanstående. Än idag finns det ett folk nere runt Svarta Havet, som stått emot såväl kristendom som islam och fortfarande praktiserar sin förkristna "religion." De kallar sig själva Oden-folket.  Dessutom var det känt i gamla skrifter att runt Svarta Havet bodde folk som var blonda, rödlätta och blåögda.


Ja, vem vet. Men det är spännande läsning. Och känsligt, givetvis. Om vi alla är invandrare/flyktingar från syd ställer det givetvis vissa frågeställningar på sin spets. Vilket alltid är kul :=)


Annika - som snart skall dra ut till landet igen

Av Annika - 4 juni 2008 19:53


Fick mail från Shannon Bad Warrior, en snygg ung Lakotatjej som hjälpte oss i South Dakota under inspelningen av Spirits for Sale. Hon hade sett filmen och var alldeles lyrisk av förtjusning. Hon älskade den och det fanns inte en enda sak att anmärka mot, sa hon, och det är ju jättekul för Folke och mig att höra.


Shannon kommer från en alldeles speciell släkt. Hennes mormor hette Lucy Bad Warrior, farmor till Arvol Looking Horse, som hon alltså är kusin med. Lucy Bad Warrior hade "Den vita buffelkvinnans Pipa" som hade gått i generationer i hennes blodslinje. Men Lucy gifte sig med en Looking Horse man och därmed gick Pipan plötsligt över till en annan släkt.


När Lucy dog skulle Pipan gått till Stanley Looking Horse, Arvols pappa, men han hade som ung försökt begå självmord. Och om man har mördat en annan människa eller försökt ta sitt liv är det förbjudet att inneha en pipa. Därmed hamnade den hos Arvol.


Shannon är helt naturligt väldigt involverad i hur det går med Pipan som varit i hennes släkt i så många generationer. Hon ska nu hjälpa oss att sprida informationen om filmen i USA.


Annika - som har den fina bilden på Minya och Skjöld (haha, ingen har vetat vad dom hetat på 3000 år...ha ha) på skrivbordet.


Av Annika - 3 juni 2008 21:09


Okey...nu börjar det.....

Först tillfälligheten med Freja-ropet ute i skogen. Och nu detta.


Efter avklarat pappersarbete och tvätt och uppackning och allt annat funderade jag på om jag skulle sätta mig och läsa Heyerdahls bok eller skriva om bröllopet mellan Minya och Skjöld som är så levande inom mig. Bestämde mig för att ta en kopp te och kolla Göteborgs-Tidningen, som jag inte ens hunnit läsa. Sedan skulle jag skriva....


När jag slog upp tidningen höll jag nästan på att tappa den!! På en stor bild, nästan över hela sidan, finns Minya och Skjöld - brudparet som är inkarvat i hällristningarna i Tanum. Huvudpersonerna i min bok! Rubriken lyder: "Stenen som myllrar av liv".


Tja, vad ska jag säga? Under tillkomsten av Svarta Katten böckerna och "Spirits for Sale" var tillfälligheterna så återkommande att t o m folk omkring mig häpnade! Jag tror jag är på rätt väg med den här boken. Tack!


Annika - som inte kan sluta att förundra mig


--------


Bilden i tidningen:




Av Annika - 3 juni 2008 19:00


Kolla så min bil ser ut! Den har mördat tusentals insekter på sina färder genom Sverige. Iiiiischh.....äckligt..... Åkte till biltvätten men trots sprutmoja som kostade skjortan gick inte allt bort. (OBS, fotot är INNAN tvätten) Ha ha :)




Sedan åkte jag till IKEA för att köpa kuddar. Mina kuddar försvinner alltid - jag fattar ingenting!! Andra människor tappar bort sina strumpor, jag tappar bort kuddar! Vart tar dom vägen? Kanske min "låtsaskompis" som snor dom. (Fniss)


I alla fall är jag förälskad i de här drakarna! Vill HA en sådan! Men hur ska jag få den att funka i mitt "romerska" vardagsrum? Hmmm.....




 Här är min hall - tvätten skall in i maskinen och påsarna skall packas upp:



Medan tvätten tvättar jobbar jag med fakturor och offerter och sådant där som ligger i högar här hemma. Sedan skall jag ägna mig åt Thor och Oden.


Man måste leva i båda världarna ibland.....(fniss) 


Annika - som haft en produktiv dag

Av Annika - 2 juni 2008 20:06


Äntligen har jag fått tag på boken! Det tog några månader och det var tack vare Eva, som kom på att man kunde beställa den från universitetsbiblioteket.


Den ser himla intressant ut med många häpnadsväckande teorier och upptäckter. Asarna kom från Kaukasien, säger Heyerdahl. Men vilka var då de ursprungliga "svenskarna"? Vilka var vårt eget urpsrungsfolk? Jag lovar berätta mer när jag läst boken.


Annika - som flyter bort i värmen. Är det varmt, eller vad??!



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards